Een heerlijk boek

Bertie 31 maart 2022
Na een voorwoord van Gerda Lenten Havertong, dat mij in eerste instantie veel te lang leek, merk je al gauw dat deze inleiding iets toevoegt. Hierin wordt duidelijk wat schrijver Anton de Kom (1898 – 1945) heeft betekend voor zijn landgenoten. Niet alleen in Suriname, maar ook hier in Nederland. Zijn kinderen groeiden hier op en voor het slapengaan vertelde de Kom ze verhalen over de ‘doortrapte’ spin Anansi. In de West-Afrikaanse én Surinaamse cultuur een bekend fenomeen.
Anangsieh tories van Anton de Kom is een heerlijk boek met illustraties van Brian Elstak. Tijdens het lezen voel en ruik je de omgeving van Anansi, alleen dat is al een beleving. Ik ken weinig schrijvers die zo beeldend kunnen schrijven.
Een handzaam boek die je de neiging geeft het snel uit te lezen, maar neem de tijd om Anansi’s avonturen te ervaren, ze hebben je zoveel te zeggen...
En behalve het voorwoord en de vertellingen, bevat het boek ook een mooi nawoord van Raoul de Jong. Een verrijking dat uitnodigt naar meer Anton de Kom.

Meer recensies van Bertie