historisch geschreven

Een historische politiethriller over een seriemoordenaar in de jaren 1920. Dit wordt bv mooi beschreven doordat de typemachine zijn intree doet. Alles gaat veel trager en onderzoeksmethodes zijn anders dan nu.

Het boek is geschreven door de Christian de Coninck. En is het zesde deel van de reeks.
De kaft zegt me niet erg veel een man op de trap van een kolossale trap (justitiepaleis)

Het verhaal:
Nabij de Grote Markt van Brussel wordt een juwelier overvallen en neergeschoten. Hij overlijdt ter plekke. De Cyriel wordt belast met het onderzoek. Een paar dagen na de feiten wordt de dader van de roofmoord dood in zijn kamer teruggevonden. In zijn afscheidsbrief bekent hij de feiten. Maar waarom is de pink van de man geamputeerd? Wanneer niet veel later opnieuw een lijk zonder pink wordt gevonden. Hun onderzoek leidt tot een verschrikkelijke vaststelling.

Het verhaal wisselt zich vanuit het oogpunt van het politieonderzoek en vanuit de dader. Het verhalenlijn was spannend. Daardoor was ik toch benieuwd hoe het zou aflopen.
Toch waren er wat dingen die me in het boek stoorde. De lange zinnen en de rare manier van vertalen op sommige plekken. Als voorbeeld: Het had wat voeten in de aarde gehad om die kerels met die machines te laten werken, maar eenmaal ze ermee konden omgaan, waren ze verkocht en wilden ze niets meer weten van pen en papier.
Deze manier van schrijven vind ik zelf niet prettig.

De humor tussen Cyriel en zijn schoonvader was te veel aanwezig. Zou minder gemogen hebben.
Door de traagheid van het onderzoek was het soms echt aanzetten om verder te lezen. Sommige gedeeltes waren erg uitgebreid waardoor het vaart miste

Omdat het verhaal lijn verrassend was en ik wel wilde weten hoe het zou eindige geef ik het 3 sterren