Heerlijk boek met prachtige zinswendingen

Mariëlle Douma 02 december 2021 Auteur
Odile Souchet, een zelfverklaard onafhankelijke vrouw, begint eindelijk aan haar droombaan bij de Amerikaanse Bibliotheek in Parijs. Ze ontmoet Paul, een jonge politieagent die haar hart steelt en ze leeft op een wolk, totdat haar tweelingbroer zich vrijwillig aanmeldt bij het leger en de oorlog uitbreekt. Langzaam maar zeker bereikt de oorlog ook Parijs en de bibliotheek mag geen Joden meer toelaten. Daarom besluiten Odile en haar collega's om de boeken bij de Joodse lezers thuis te bezorgen, met gevaar voor eigen leven.

De Bibliotheek van Parijs is een hartverscheurend oorlogsverhaal over een relatief onderbelicht deel van de oorlog. Het verhaal lees je uit twee verschillende perspectieven, die van Odile tijdens haar leven in Parijs, en zo'n veertig jaar later door de ogen van Lily, het buurmeisje van Odile, die dan in een klein dorpje in Amerika woont. Door deze manier van vertellen wekt de schrijfster al snel de vraag bij je op: maar hoe is Odile dan in Amerika terecht gekomen? - een vraag die Lily zich stiekem ook afvraagt, maar vooral ziet ze Odile als haar venster naar de wereld, een uitweg uit het bekrompen dorpje in Montana. Deze vraag werkt de schrijfster vervolgens op een intrigerende manier uit, waardoor je als lezer echt het verhaal in gezogen wordt. Je raakt als snel verknocht aan de personages Odile en Lily, die elk op hun eigen manier groeien terwijl hun geschiedenis zich ontvouwt.

Het boek zit goed in elkaar en brengt met vlagen een onheilspellende, lugubere sfeer met zich mee, zoals je dat in de oorlog zou verwachten. Wel miste het boek naar mijn mening wellicht enkele actiescènes, waar het onderwerp zich wel goed voor zou lenen - het zou kunnen dat, omdat het boek enigszins op waarheid berust, dit wellicht nooit heeft plaatsgevonden, of dat dit wellicht komt door mijn persoonlijke voorkeur voor andere genres. (In dat geval mag je uiteraard deze laatste opmerking vergeten).

Een prachtig character-driven boek, met veel gevoel en ook prachtige zinswendingen. Een aanrader voor iedereen die graag leest over boeken en de oorlog.

Meer recensies van Mariëlle Douma