indringende aanklacht tegen uitbuiting

Buurvrouw 06 juli 2020
Een jaar geleden was ik begonnen aan de oorspronkelijke versie van Max Havelaar. Ik kwam er niet doorheen. De betekenis van hetgeen ik las bleef hangen achter een gordijn van in onbruik geraakte taal. Deze hertaling van Gijsbert van Es maakt het verhaal weer springlevend en actueel. Verplichte literatuur als je wilt begrijpen hoe Nederland zich destijds zo kon verrijken in Nederlands Indiƫ en wat daarvan de prijs was.

Wat vooral indruk op mij maakte was hoe het systeem erop gericht was om van iedere betrokkene bij het koloniale systeem een medeplichtige te maken, waardoor de misstanden en uitbuiting maar konden voortduren. Ik vond vorm en opzet van het boek revolutionair - in overeenstemming met de inhoud. Diep respect voor mensen, zoals Multatuli, die daadwerkelijk handelen in overeenstemming met hun geweten.

Meer recensies van Buurvrouw