max-havelaar-multatuli-9789046813560
  Lees een fragment   Luister een fragment

Max Havelaar

Rank 2121 Gelezen 1496 Aan het lezen 22 Wil ik lezen 196 Favoriet 66 Recensies 7
Literatuur & Romans Artikelen 10 Newsroom 1 Lijsten 12 Spots 5 Hebban 1000 234   Topics 0

De Max Havelaar is niet alleen de beste roman uit de Nederlandse literatuur; het is ook een roman die na meer dan een eeuw nog steeds actueel is. Inhoudelijk misschien niet eens zozeer: als 'de Javaan' nog steeds mishandeld wordt dan is het tenminste niet meer door ons, en ook niet met ons uitdrukkelijke goedvinden. Maar formeel, als een boek dat begint als een roman en eindigt als iets wat direct ingrijpt in de werkelijkheid, is de Max Havelaar zo modern als geen ander boek in onze letteren. En wie alleen naar het romangedeelte kijkt met zijn ingewikkelde structuur, die bij het lezen toch zo logisch en doorzichtig blijft - die kan zich haast niet voorstellen dat er in onze taal nog eens iets zal worden gepresteerd van die kracht.

Literaire fictie algemeen
Biografieen literaire auteurs
Toneel, - theater- en filmteksten, ook scenario's
Moeilijk lezen
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Mens en maatschappij algemeen
Gijsbert van Es