Max Havelaar

Rank 2131 Gelezen 1268 Aan het lezen 18 Wil ik lezen 172 Favoriet 57 Recensies 6
Literatuur & Romans Artikelen 10 Newsroom 1 Lijsten 12 Spots 5 Top25's 34   Topics 0

De Max Havelaar is niet alleen de beste roman uit de Nederlandse literatuur; het is ook een roman die na meer dan een eeuw nog steeds actueel is. Inhoudelijk misschien niet eens zozeer: als 'de Javaan' nog steeds mishandeld wordt dan is het tenminste niet meer door ons, en ook niet met ons uitdrukkelijke goedvinden. Maar formeel, als een boek dat begint als een roman en eindigt als iets wat direct ingrijpt in de werkelijkheid, is de Max Havelaar zo modern als geen ander boek in onze letteren. En wie alleen naar het romangedeelte kijkt met zijn ingewikkelde structuur, die bij het lezen toch zo logisch en doorzichtig blijft - die kan zich haast niet voorstellen dat er in onze taal nog eens iets zal worden gepresteerd van die kracht.

Literaire fictie algemeen
Biografieen literaire auteurs
Toneel, - theater- en filmteksten, ook scenario's
Moeilijk lezen
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Mens en maatschappij algemeen
Gijsbert van Es