max-havelaar-multatuli-9789046813560
  Lees een fragment   Luister een fragment

Max Havelaar

Rank 263 Gelezen 1736 Aan het lezen 24 Wil ik lezen 204 Favoriet 65 Recensies 8
Literatuur & Romans Artikelen 10 Newsroom 1 Lijsten 13 Spots 5 Hebban 1000 267   Topics 0
Multatuli (Latijn voor 'ik heb veel (leed) gedragen') is het pseudoniem van Eduard Douwes Dekker (1820-1887). Hij is een van de grootste schrijvers in de Nederlandse letteren wiens werk dankzij de frisse stijl het werk van zijn tijdgenoten met gemak overschaduwt.

Max Havelaar (1860) is een gedeeltelijk autobiografische roman over de mislukte poging van een ambtenaar in het voormalig Nederlands-Indië om iets te doen aan de uitwassen van het kolonialisme, zoals machtsmisbruik en corruptie. Multatuli schreef het boek als aanklacht tegen deze wantoestanden in de vergeefse hoop dat het zou leiden tot verbetering van de situatie. De invloed van de roman op het kolonialisme was echter vrijwel nihil, maar die op de Nederlandse literatuur daarentegen was immens. Max Havelaar is een stilistisch en compositorisch hoogstandje en een fenomeen in de Nederlandse literatuur.

Literaire fictie algemeen
Biografieen literaire auteurs
Toneel, - theater- en filmteksten, ook scenario's
Moeilijk lezen
Politieke geschiedenis en geschiedenis van de internationale betrekkingen
Mens en maatschappij algemeen
Gijsbert van Es