Een emotionele boek over een universeel onderwerp

Carla.K 11 juni 2020
"Blijf bij me" is het debuutroman van de schrijfster Ayobami Adebayo en lijkt op het eerste gezicht het verhaal van Yejide en Akin te vertellen die ondanks een kinderwens geen kinderen samen kunnen hebben. Moomi, Akin's moeder moeit zich dan met hun liefdesleven en dwingt Akin een tweede vrouw te nemen, Funmi. Maar dit boek vertelt meer; het sleept ons mee in een gevoelens en een verhaal die voor sommigen ver van de realiteit lijkt te zijn. De titel krijg naderhand het verhaal verder gaat zoveel verschillende betekenislagen wat dit boek ook zo'n mooi werkstuk maakt.

Ook al is dit boek een fictie komt hij heel geloofwaardig over aangezien het verhaal verwijzingen maakt naar historische gebeurtenissen in Nigeria namelijk verschillende staatsgrepen. De context waarin de personages verblijven komt als natuurlijk over dankzij de verschillende elementen die telkens worden aangehaald om de geschiedenis en tradities beter te begrijpen, wat een grote rol speelt in dit boek. Dit is dan ook weer een sterk punt; verstikkende tradities is vrijwel een universeel thema die velen raakt. Het verhaal van Yejide en Akin speelt zich in het vroegere Nigeria van 1985 tot 2008, maar is ver van een werkelijkheid die helemaal aan het verleden toebehoort.

Hoewel men dan ervan uit zou kunnen gaan dat dit alleen maar om een kritiek gaat over de verwoestende gevolgen in een koppel met een probleem van kinderloosheid, gaat de auteur dieper in de gevoelens en de wonden dat dit achterlaat. Yejide, een sterk vrouw die het leven met zekerheid tegemoet gaat, wordt onzeker, zelfs paranoïd bij de komst van Funmi. Ze vraagt zich dan constant af of Akin wel nog van haar houdt, wel bij haar blijft. Akin merkt dan ook dat hij zijn vrouw verliest door de omstandigheden en grijpt naar hopeloze maatregelen om dit te voorkomen. We weten al sinds het begin, het eerste hoofdstuk die zich in het hun heden afspeelt dat ze niet bij elkaar zullen blijven. De onthulling van de redenen ervan zijn dan ook hartverscheurend en mooi samenhangend door de hoofdstukken heen.

Kinderloosheid, jaloezie, eenzaamheid en verlies zijn moeilijke onderwerpen die al snel in een boek tot chaos kunnen brengen. Ayobami Adebayo gaat ondanks dit goed om met deze zware thema’s en stel ze bloot zonder ze te romantiseren. Het is pijnlijk, het is droevig en de immense pijn van een moeder zonder kind wordt niet met pincetjes genomen. Het einde komt dan wel nogal onrealistisch over vergeleken met wat er in de werkelijkheid zou gebeurd zijn, maar het boek verliest zijn kracht niet met dit detail.

“Blijf bij me” is een veelbelovende debuut die zeker het lezen waard is. Het verhaal is aangrijpend, de schrijfstijl meeslepend en de personages menselijk. Akin en Yejide bleven misschien niet voor altijd bij elkaar, maar voor ons zijn ze zeker gebleven.