Een bijzondere reisgids

Caspar Visser 't Hooft 30 september 2021 Auteur
Vorig jaar verscheen Kom Atir kom, de tweede roman van Agnita de Ranitz. Deze roman werd lovend ontvangen – en terecht. Een waargebeurde fait divers uit het jaar 1827 bepaalt de stof van een boeiend verhaal: de reis van de giraffe Zarafa door het wijde Frankrijk. De giraffe was een geschenk van de pasja van Egypte aan de Franse koning, een aanwinst voor zijn ménagerie. Voor het eerst betrad zo’n ezel ‘met een lange nek’ Frans grondgebied, en daarna moest hij nog helemaal van Marseille naar Parijs worden overgebracht. Zarafa en zijn begeleiders volgden het Rhônedal, om na Lyon de Bourgogne te doorkruisen. De reis duurde tweeënveertig dagen. In Kom Atir kom beschrijft Agnita de Ranitz de dorpen, steden, landschappen waardoorheen de merkwaardige stoet zich voortbewoog. Ze doet dit op sprekende wijze. De roman is daarom te beschouwen als een waarachtige récit de voyage.
Goed, dat was dan bijna twee eeuwen geleden. Vandaag doen we de achthonderdtachtig kilometer die Marseille van Parijs scheidt in één dag. De auto, de snelweg… Dat is jammer. Er is zoveel te zien onderweg. Als voorbereiding op het schrijven van Kom Atir kom heeft Agnita meerdere malen de reis heen en terug gemaakt, langzaam, in etappes. En na het verschijnen van het boek – en gezien het succes ervan – kwam ze op het idee om op basis van haar bevindingen een reisgids samen te stellen. Een uitstekend idee! In In de voetsporen van Zarafa reizen we met de auto van Marseille naar Parijs en stoppen telkens daar waar destijds ook de bonte stoet dat deed. We lezen citaten uit Kom Atir kom, aangevuld met uitgebreide historische, geografische, culinaire en andersoortige informatie. We krijgen interessante tips over hotels en restaurants op de route. Mooie kleurenfoto’s versieren de tekst. Het is zonder twijfel de meest originele reisgids die de laatste jaren is verschenen. Ik kan hem iedereen die van Frankrijk houdt van harte aanbevelen.

Meer recensies van Caspar Visser 't Hooft