aanrader!

Cindy Len 11 maart 2020
Wauw, wat een vondst is dit boek! Ik moest eerlijk zeggen dat de ondertitel, een meisje in het leger van Napoleon mij niet meteen triggerde om het boek te lezen. Pas toen ik las dat het genomineerd was voor de Woutertje Pieterse Prijs 2020 werd ik nieuwsgierig. En inderdaad, een zeer terechte kansmaker!
Stans, de eigengereide dochter van een uitvinder/ schoenmaker, conformeert zich niet aan de verwachtingen van haar omgeving. Ze loopt weg bij haar man en besluit het leger in de gaan, als jongen! Dit brengt natuurlijk allerlei verwikkelingen met zich mee. Daarnaast is Stan ook voor de duvel niet bang, en komt ze daardoor ook nog extra in de problemen. De redding komt uit onverwachte hoek...
Een boek over een feministe avant la lettre, een verhaal over identiteit, over je eigen keuzes maken.. dit boek heeft zoveel lagen. Daarbij komt de geweldige Vlaamse taal van de schrijver. Er staan zoveel prachtige taalvondsten in zoals: "Moeder knoopt de brede linten van het ding stevig vast ondermijn kin, alsof het een oorlogshelm is die mijn maagdelijkheid moet beschermen."
Mooi mooi mooi!

Meer recensies van Cindy Len