Even lekker wegdromen

cindy-schipper 21 januari 2022
Ja, mag ik even? Ik heb hier al kort even gepost, maar wat een fijn boek is dit! In één dag uitgelezen.

In reviews lees ik heel wisselende meningen terug. Het boek krijgt zo'n beetje het hele spectrum van 1 tot 5 sterren. En ja, het verloop van het verhaal, zeker van hoofdpersoon Caroline is bij vlagen nogal fantasievol. Maar moet het altijd geloofwaardig zijn, of kun je júist in een boek dat concrete even laten voor wat het is, en meegaan in de fantasie?

Want dán is dit wel een geweldig boek om even in een andere wereld te vertoeven. De sfeer en setting vind ik persoonlijk geweldig: in het Londen van 1791 en nu. Van een ondergrondse wereld waarin een apothekeres in haar verborgen apotheek in een klein steegje vergif maakt voor vrouwen, die aan een man willen ontsnappen. En dat ontsnappen, dat ging toen vaak niet in de door mannen gedomineerde wereld.

Geen hoogstaande literatuur, maar wel een geweldige sfeersetting en meevoering in het verhaal. Een Lucinda Riley? Dit las ik ook in de reviews en ik snap het vergelijk. Maar ik heb nu twee delen van de Zeven Zussen gelezen en eerlijk: dit boek is beter. Al is het alleen al maar vanwege de vaart in het verhaal die hier veel sneller is, ondanks de wisselende hoofdpersonen Nella, Eliza en Caroline. Met tussendoor nog wat wijze woorden. Maar misschien wil ik die lezen of hebben ze juist betekenis voor mij.

Hoe dan ook: van mij krijgt ie 5 sterren en een bedankje voor een fijne dag in mijn fantasie.

Meer recensies van cindy-schipper