The Bookbabe

"Deze mensen zijn onze afstammelingen. We zijn het aan hen verplicht om weer contact met hem te maken." ~ p8.

Voor mij was dit een boek buiten mijn comfortzone, maar absoluut een enorme positieve leeservaring. Dit smaakte zeker naar meer!

"Als later blijkt dat wij ingegrepen hebben in het dagelijks leven van deze planeet, wacht ons een gevangenisstraf in plaats van heldendom." ~ p54.

Het Groene kristal is het eerste deel van de Terra 7-trilogie. De planeet Terra 7 werd ooit gekoloniseerd met een ideaalbeeld: een geweldloze samenleving. Wanneer na eeuwen de planeet weer herontdekt wordt, blijkt dat het leven er alles behalve paradijslijk is. De ooit zo gewone mens, is door genetische manipulatie veranderd in verschillende volken. Onderdrukking en overheersing zorgen ervoor dat de volken uit elkaar zijn gedreven, en lijnrecht tegenover elkaar staan. De wetenschappers Virginia, Conrad en Redbod worden gebonden door Aardse regels en mogen niet in grijpen. Wanneer een van hen verdwijnt, worden ze gedwongen een beslissing te nemen.
Het boek heeft mij echt enorm verrast! Ik was bang voor een onmogelijk en moeilijk verhaal, maar Esther Wagenaar heeft het verhaal juist geweldig geschreven. Juist door de emoties heel hedendaags te houden, en alles wat "vreemd" is goed uit legen, weet ze aan de hand mee te nemen in deze vreemde wereld. Haar aarde is niet zoals wij het kennen, maar niet te overdreven, en zeker niet onherkenbaar. Doordat de hoofdpersonages ook terecht komen op een voor hun onbekende planeet, ontdek je het echt samen. Je ziet wat zij zien, beleeft wat zij beleven en voelt mee met wat zij voelen. Echt geweldig om te ervaren, en een knap staaltje schrijven als je het mij vraagt.

"Ik denk dat ik niet eens meer naar de aarde terug kan. Niet naar wat ik hier allemaal heb meegemaakt." ~ p143.

Stom eigenlijk hoe je een boek compleet verkeerd kan inschatten, op enkel een cover en flaptekst. Kolonie, wetenschappers, planeet, volken, allemaal woorden die mij niet direct aantrekken, maar mij echt een geweldig verhaal hebben bezorgd! Ik ben echt heel erg benieuwd waar de toekomst van Terra 7 me zal gaan brengen, en kijk enorm uit naar het vervolg!

Meer recensies van Cisz Geverink-Strasters