Bijzondere kinderen in een bijzonder verhaal!

Claudia1234 12 september 2020
Jacob's opa Abe vertelde hem aan de hand van vreemde foto's bizarre verhalen over zijn jeugd in een weeshuis voor bijzondere kinderen. Als Jacob groter wordt doet hij deze verhalen af als verzinsels. Tot zijn opa -dementerend denkt men dan nog- door geweld gruwelijk om het leven komt. Al stervend fluistert opa Abe Jacob onbegrijpelijke laatste woorden toe. Jacob raakt door het gewelddadige overlijden en wat hij mogelijk gezien of niet gezien heeft, maanden totaal van slag. Bij het opruimen van zijn opa's huis vindt hij een mogelijke aanwijzing. Die zomer gaat Jacob op advies van zijn psychiater naar het afgelegen eiland voor de kust van Wales waar zijn opa is opgegroeid . Jacob gaat op zoek naar het weeshuis, vindt de totaal overwoekerde ruïne en raakt dan verzeild in spannende en gevaarlijke avonturen. Hij zal niet meer de persoon kunnen zijn die hij voor zijn vertrek naar Engeland was.

Hoewel het boek even nodig heeft op op gang te komen werd ik toch makkelijk gegrepen door het verhaal. Je leeft meteen mee met Jacob, zijn ongemak richting zijn opa, zijn twijfels over de verhalen maar vooral ook over zichzelf, zijn ouders die niet heel erg ondersteunend overkomen. De schrijver sleept je mee in het verhaal, je vraagt jezelf af of de bijzondere kinderen bestaan, of Jacob ze vindt en wat er waar blijkt van de oude verhalen van zijn opa. Het boek wordt verteld vanuit het perspectief van Jacob, je leest mee met z'n ervaringen en gevoelens. Het verhaal is chronologisch geschreven. De vormgeving van het boek is prachtig, de stijl welgekozen, de vreemde oude foto's maken het boek extra bijzonder.

Ik werd door dit boek gegrepen en vond het fijn te weten dat er nog een deel 2 en 3 achteraan komen.
Voor mij smaakt het naar meer, ik ga snel verder in deel 2.

Meer recensies van Claudia1234