Een krachtig portret van een Afrikaanse vrijheidsstrijder, de schokkende geschiedenis van Namibie

Claudia1234 11 augustus 2020
In 2018 heb ik gezocht naar leesboeken over Namibië om meer te weten te komen over 't land, de geschiedenis en de cultuur om 'ingelezen' aan mijn vakantie te beginnen. Had ik toen geweten dat dit boek er was had ik 't zeker gelezen. Dit boek van Conny Braam leest als een trein, boeiend en spannend. Wat een prachtig, krachtig portret van een groot Afrikaanse vrijheidsstrijder uit de vorige eeuw (1830-1905) zet ze neer. Hendrik Witbooi was kapitein (stamhoofd) van de Nama en streed vrijwel z'n hele leven voor de vrijheid van de Nama (en andere bevolkingsgroepen zoals de Herero) in heel Zuidwest-Afrika (sinds 1990 Republiek Namibië). Hij wist alle Nama stammen te verenigen in deze grootste strijd die ze uiteindelijk verloren. Hij voerde zijn mensen aan met wijsheid, gebruikte guerrillatechnieken waar de Duitsers slecht raad mee wisten en had meer eergevoel dan menig Duitser. Een groot deel van de Herero en de Nama zijn in deze strijd omgekomen. Deze massamoord werd later door de Verenigde Naties erkend als de eerste genocide van de 20ste eeuw en kreeg de naam Namibische Genocide. Er zijn momenten dat je je schaamt voor onze Westerse 'beschaving', expansiedrift en geldingsdrang. Wat hebben -wij Europeanen- ons misdragen in dit prachtige land.

Meer recensies van Claudia1234