Alle zintuigen worden ingezet!

Corine 16 juni 2021
Arghavan, een jonge Iraanse vrouw die in Amsterdam terecht komt en daar haar nieuwe bestaan opbouwt, weet je van meet af aan te boeien met haar bijzondere kijk op de wereld om haar heen.
Een verhaal waarin politiek niet of nauwelijks aan bod komt, maar haar persoonlijke verleden met haar vader en moeder in Iran wel aandacht krijgt. Via persoonlijke ervaringen, indrukken, beschrijvingen, observaties verpakt in een prachtig, poëtische taal, leren we haar niet alleen beter kennen maar ook haar geloof in de liefde.
Kleuren, maar ook de geuren en smaken spelen een belangrijke rol. Zo herkent ze bijvoorbeeld de geur van iemand die terug in haar winkel komt. Ook ruikt ze aan de spulletjes die zij in haar tweedehandswinkel verkoopt. Ze is nieuwsgierig naar de oorspronkelijke eigenaren van al die tweedehandsspullen, naar het leven dat zij gehad hebben voor ze hier in de winkel terecht kwamen.
Naast kleuren, geuren en smaken nemen ook bomen een bijzondere rol in, in dit verhaal. Zo heeft ze een bijzondere band met de bomen in de straat waar haar winkel staat. Bomen die binnenkort omgezaagd zullen worden...
In "De hemel is altijd paars" komen zo’n beetje alle zintuigen aan bod die beschreven worden in een prachtig taal.
Dit boek krijgt van mij 4 sterren.

Meer recensies van Corine