Verwachtingen niet ingelost

D. Rossi 01 september 2019
Met een citaat als 'de nieuwste Zweedse thrillerkoningin is opgestaan' op de cover van de boek is het vanzelfsprekend dat mijn verwachtingen hoog waren.

'Kwaad licht' is het derde boek van de reeks met misdaadverslaggeefster Ellen Tamm in de hoofdrol. Eerlijkheidshalve moet ik melden dat ik de vorige twee boeken van de reeks (nog) niet heb gelezen. Dit blijkt toch een handicap te zijn, want meermaals wordt in 'Kwaad licht' verwezen naar vroegere gebeurtenissen.

Mikaele Bley heeft een vlotte schrijfstijl, zodat 'Kwaad licht' lekker vlot leest. Keerzijde van de medaille is het gebrek aan diepgang. Het aangekaarte thema dat aan de basis ligt van het misdrijf had gerust wat diepgaander uitgewerkt kunnen worden. Nu wordt dat thema slechts in de laatste 20 bladzijden van het boek aangehaald. Ook valt te betreuren dat de personages niet dieper worden uitgewerkt.

'Kwaad licht' is dan ook veeleer een beschrijving van opeenvolgende gebeurtenissen waarbij de spanningsopbouw wat in gebreke blijft.

Mikaele Bley volgt dus in de dus de trend dat alles sneller en flitstender moet. Maar echt gelukkig daarvan word ik niet. Van mij krijgt Mikaele Bley de titel van de nieuwe Zweedse thrillerkoningin (nog) niet.

Meer recensies van D. Rossi