3 verschillende leugens, maar wie vertelt nou de beste leugen?

D. Steeg 09 september 2020
Wanneer de vader van Leslie en Robin komt te overlijden, moet Leslie op zoek naar haar zus om samen de erfenis op te halen. Dit is een vereiste wat de vader in zijn testament had beschreven. Deze zoektocht is echter niet erg gemakkelijk, aangezien de zussen elkaar al jaren niet hebben gezien. Als Leslie dan eindelijk Robin, die nu schuilgaat onder de naam Rachel Vreeland, heeft gevonden, blijkt ze echter net gestorven te zijn aan een overdosis.

Leslie raakt in paniek en weet niet zo goed wat ze moet doen. Ze besluit maar iets te gaan eten en komt hier Mary tegen. Mary lijkt genoeg op Robin om voor haar door te gaan en als beginnend actrice zou ze Robin best kunnen vervangen. En dat is dan ook precies wat er gebeurt. Leslie neemt Mary mee naar haar huis in New Mexico om zo de erfenis te kunnen halen. Maar als Mary erachter komt dat Leslie niet helemaal de waarheid spreekt, besluit ze op onderzoek te gaan. Al snel blijkt dat de opdracht moeilijker en gevaarlijker is dan dat Mary had verwacht. Iedereen lijkt zo zijn leugens te hebben, maar wie vertelt nou eigenlijk de beste leugen?

De beste leugen wordt geschreven vanuit drie verschillende personages. De meeste hoofdstukken worden verteld vanuit Leslie en Mary, waardoor Robins perspectief bij mij veel vragen opriep. Zowel Leslie als Mary hebben hun geheimen voor elkaar, maar door de verschillende perspectieven krijgt de lezer elk geheim en elke ontdekking mee. Leslie is in eerste instantie erg blij dat Mary Robin wil vervangen, maar zodra ze bij haar huis komen, lijkt deze sfeer snel om te slaan. Mary daarentegen is in het begin erg afwachtend, maar uiteindelijk blij met haar nieuwe omgeving en ze kan het geld uiteraard goed gebruiken. Als ze een oude bekende van Robin tegenkomt, maakt ze ook snel nieuwe vrienden en voelt ze zich dan ook op haar plaats in haar nieuwe omgeving.

Tanen Jones heeft de verschillende personages goed weten uit te werken waardoor het verhaal soepel wegleest. Het verhaal begint wel wat traag, maar al snel komt er wat meer vaart in het verhaal. In mijn ogen kwam het verhaal meer over als een roman, doordat het verhaal bijna geen spanning bevat. Dit mag echter de pret niet drukken, want ik vind De beste leugen zeker een geslaagd debuut, doordat het verhaal een verrassende wending kent.

Gedurende het verhaal wordt steeds meer duidelijk welke leugens er worden verteld en door wie. Op de vraag wie de beste leugen vertelt, is het antwoord voor iedereen anders. De een zal de leugen van Leslie de beste vinden, terwijl een ander de leugen van Mary het beste vindt.

Wie houdt van boeken met een goede twist in het verhaal, zou dit debuut zeker kunnen waarderen. Ik had tot op het einde niet verwacht dat het boek deze ontknoping zou hebben. De beste leugen is zeker een boek dat mij een paar heerlijke leesuurtjes heeft opgeleverd. Ik geef het dan ook graag 4 sterren.

Gelezen voor Indeboekenkast

Meer recensies van D. Steeg