een boek vol avontuur, vreemde figuren en geheimen

D. Steeg 22 juni 2020
De brief om middernacht is de eerste samenwerking tussen Benjamin Read en Laura Trinder. Daarnaast is dit ook meteen het debuut van Trinder.

Emily lijkt een meisje uit een gewone familie, maar niets is minder waar. Haar vader werkt altijd ‘s nachts en dat terwijl hij een postbode is. Daarnaast staat haar moeder bij de buren bekend als “een doorgeslagen artistiek Iers wijf dat op alle uren van de dag lawaai maakt”. Emily besluit zich hier niets van aan te trekken en probeert een zo normaal mogelijk leven te leiden. Als op een dag, of beter gezegd midden in een nacht, een geheimzinnige brief wordt bezorgd, roept dit vraagtekens op bij Emily. Wat stond er in die brief? Waarom vertrekt naar aanleiding van deze brief haar moeder haastig? Waarom komt moeder niet terug?

Emily zit vol met vragen over haar moeders vertrek, maar als op een dag er nog een brief in de nacht komt en ook haar vader plotseling vertrekt naar het postkantoor en niet terugkomt, beginnen er alarmbellen te rinkelen. Waarom vertrokken haar ouders zo plotseling?
Emily besluit op zoek te gaan naar haar ouders, te beginnen bij haar vader. In het holst van de nacht gaat ze samen met haar egel Vark haar vader te bezoeken op het werk. Als hij ook hier niet aanwezig blijkt te zijn, gaat Emily verder op zoek naar haar ouders. Tijdens deze zoektocht komen er verschillende vreemde figuren op haar pad en komt ze terecht in een onbekende wereld vol magie. Zal het Emily lukken haar ouders te vinden? Welke figuren kan ze vertrouwen? Zal ze kunnen ontdekken waarom haar ouders zijn vertrokken?

Voordat ik mijn mening geef over dit verhaal wil ik mijn complimenten geven aan de illustrator. Elke hoofdstukaanduiding bevat een kleine, maar duidelijke en mooie illustratie. Daarnaast loopt de cover door aan de binnenkant van de kaft. Het kleurgebruik in de cover vind ik persoonlijk erg mooi en aansprekend. Elk klein detail op de cover past goed bij het verhaal. Van de kleine egel tot de grote beer, elk belangrijk figuur staat op de cover zonder iets over hun personages te verraden.

De brief om middernacht is een boek vol avontuur, vreemde figuren en geheimen. Read en Trinder nemen de jonge lezer mee op reis naar een andere wereld vol magie op zoektocht naar Emily’s ouders. Ondanks dat het verhaal door twee auteurs is geschreven, is er maar één schrijfstijl. Deze is helder en lekker vlot. Voor wat moeilijkere lezers die houden van fantasy, is het verhaal erg leuk om te lezen, aangezien er geen moeilijke woorden worden gebruikt en alles goed duidelijk wordt beschreven.

Het verhaal bevat erg veel personages die dan ook vrij oppervlakkig blijven. Er zijn een paar personages wat verder uitgewerkt, waaronder Emily en Tarkus. Emily is een echt vechtertje en dit komt in haar personage ook goed naar voren. Ze zegt vrijwel alles wat ze denkt en is dan ook niet bang om haar ongezuiverde mening te geven aan wie dan ook. Tarkus daarentegen is een beetje afstandelijk. Hij werkt bij de nachtwacht en doet zich hier erg stoer voor, maar zodra je hem beter leert kennen, is het echt een lieverdje met zijn hart op de juiste plek.

Het verhaal bevat wendingen in de zoektocht naar de ouders, waardoor je als lezer helemaal op kunt gaan in het verhaal. Al vrij snel wordt het duidelijk wie de slechterik is, maar om deze te vinden valt nog niet mee. Je wordt meegenomen op avontuur en blijft tot het eind nieuwsgierig wat de volgende gebeurtenis gaat zijn. Het kwam voor mij dan ook niet als totale verassing dat het verhaal eindigt met een cliffhanger. Gelukkig hoeft de lezer niet te blijven gissen waar deze cliffhanger op slaat, aangezien er in het Engels al een deel 2 is uitgebracht. Ik hoop dat ook dit deel vertaald gaat worden, zodat ook de Nederlandse lezer kan lezen hoe het verder gaat met Emily.

Ondanks dat De brief om middernacht een jeugdboek is voor kinderen tussen de 9 en 12 jaar is het boek ook zeker een aanrader voor lezers tussen de 12 en 15 jaar. Het verhaal bevat veel avontuur en een tikkeltje humor. Ben jij een enorme fan van Nevermoor? Dan is De brief om middernacht een echte aanrader voor jou.

Gelezen voor Indeboekenkast

Meer recensies van D. Steeg