ondanks de vele humor een echte zoektocht naar de dader

D. Steeg 17 oktober 2020
De moordclub (op donderdag) is het debuut van de BBC-producent en presentator Richard Osman. Het boek zal wereldwijd vertaald gaan worden.

In een verzorgingstehuis in het dorpje Coopers Chase wonen de vier leden van de moordclub (op donderdag). Zoals de naam van hun clubje al doet vermoeden, vinden de bijeenkomsten elke donderdag plaats. Tijdens zo’n bijeenkomst proberen de vier clubleden oude onopgeloste moorden op te lossen, maar zonder enig succes.

Wanneer op een dag de vastgoedhandelaar Tony Curran wordt vermoord in een naastgelegen stadje, komt de moordclub (op donderdag) in actie. Dit kon wel eens hun eerste grote zaak worden. Met hulp van de onervaren agent Donna de Freitas krijgen ze al snel wat meer details over de zaak te weten. De moordclub (op donderdag) wijst Tony’s zakenpartner Ian Ventham aan als hoofdverdachte in hun eigen onderzoek, maar als ook hij wordt vermoord en er vervolgens oude lijken worden gevonden, lijkt alles verband te houden met Coopers Chase.

Om achter de dader te komen focust de moordclub (op donderdag) zich op de oudste zaak, die in de jaren 70 plaatsvond. Al snel hebben ze een plan van aanpak en verschillende verdachten. Maar zal het de moordclub (op donderdag) ook lukken om de moordenaar te ontdekken voor er nog een moord gepleegd wordt?

Osman heeft met De moordclub (op donderdag) een debuut vol humor geschreven, dat de lezer mee op zoek neemt naar de dader. Tot mijn verbazing bleek mijn hoofdverdachte toch niet de dader te zijn waardoor ik blij verrast was.
Osman is een echte Brit en dit komt ook duidelijk naar voren in zijn schrijfstijl. Ook zijn achtergrond als TV-producent komt goed naar voren in zijn schrijfstijl, waardoor het verhaal in mijn ogen soms overkwam als een typisch Britse documentaire.

Wat ik leuk vind, is dat de leden van de moordclub (op donderdag) zulke verschillende figuren zijn, maar samen vormen ze een erg enthousiast en veelzijdig team. Joyce is toch wel mijn favoriete lid van de moordclub (op donderdag) door alle lekkernijen waarmee ze de rechercheurs probeert om te kopen en de whatsapptaal die toch nog wel onbekend voor haar is.

Osman heeft zich goed weten te verdiepen in het brein van de personages en heeft er ook voor gezorgd dat het duidelijk is dat ze al wat op leeftijd zijn. Dit maakt het plezier van de leden van de moordclub (op donderdag) echter niet minder.

Ondanks de vele humor in het boek is De moordclub (op donderdag) een echte zoektocht naar de dader. Ik geef dan ook 4 sterren.

gelezen voor Indeboekenkast

Meer recensies van D. Steeg