een sterk debuut met een goed thema

D. Steeg 17 augustus 2020
Ik ben Tara is een roman met als thema prostitutie. Het veelbelovende debuut van Daniëlle Emmerik.

Nadat Tara een jaar in Amerika is geweest en aardig wat kilo’s is aangekomen, keert ze terug naar Nederland. Hier wordt ze echter niet zo warm ontvangen als dat ze had verwacht. Door haar gewicht wordt ze genegeerd door haar vader en ook de rest van het gezin is in shock. Als ze op een dag uit huis gaat om wat kleding te shoppen, komt ze de knappe Jim tegen. Hij lijkt haar schoonheid te zien en het duurt dan ook niet lang voordat de twee een relatie krijgen en Tara bij Jim intrekt.

Alles in hun relatie lijkt prima te zijn, totdat Jim telkens ‘s nachts pas laat thuiskomt. Tara begint zo haar vraagtekens te krijgen. Gaat Jim misschien vreemd? Tara besluit haar onzekerheden bij Jim te uiten en vraagt wat er aan de hand is. Het antwoord is echter totaal niet wat ze had verwacht en sleurt haar al snel mee in een wereld waar zij niet in behoort. Langzaam maar zeker geraakt ze steeds dieper betrokken in het nachtleven en de prostitutie. Zal ze nog kunnen ontsnappen aan de werkelijkheid? Is dit wel echt wat ze wil?

Ik ben Tara is een verhaal over eenzaamheid en grenzen die langzaam vervagen. Over liefde en afhankelijkheid. Over macht en geheimen. Een verhaal dat je niet meer loslaat tot de laatste bladzijde.

Zo luidt de tekst op de achterflap van het boek. Ik kan het hier meer dan mee eens zijn. Emmerik heeft met Ik ben Tara een geweldig debuut geschreven over een relatief onbekend thema in de boekenwereld.

Tara is een erg kwetsbaar en beïnvloedbaar persoon. Dit komt in het verhaal goed naar voren. Al haar gedachten en ervaringen worden duidelijk beschreven waardoor het verhaal erg realistisch overkomt. Ik denk dan ook dat er voor sommige prostituees heel veel herkenningspunten in het verhaal zitten.

Vanaf het eerste hoofdstuk zit je als lezer op het puntje van je stoel en het verhaal blijft alsmaar beter worden. Dit komt mede door de erg vlotte en duidelijke schrijfstijl van Emmerik. Ik persoonlijk vond het erg leuk en leerzaam om te lezen hoe makkelijk een meisje meegesleurd kan worden in de prostitutie. Hierdoor wou ik tijdens het lezen steeds weten wat er nog meer ging gebeuren met Tara.

Het eind van het boek kwam in mijn ogen vrij abrupt en ik had zo gehoopt dat er nog meer pagina’s waren, zodat ik nog langer van het verhaal kon genieten. De uiteindelijke beslissing van Tara kwam in mijn ogen niet als verrassing, maar desondanks heeft Emmerik ook dit erg goed uitgewerkt.

Ik ben Tara valt onder het genre roman, maar zou ook prima doorkunnen gaan als young adult. Ik ben erg verrast door Daniëlle Emmerik en ben ook erg benieuwd wat de toekomst gaat brengen. Ik ben Tara is een sterk debuut waarin het thema prostitutie erg goed naar voren komt. Het verhaal is erg realistisch en een echte aanrader voor iedereen die meer over de prostitutie wil weten.

Meer recensies van D. Steeg