leuk tot het eind

D. Steeg 17 oktober 2020
Moordgids voor lieve meisjes is het debuut van Holly Jackson en tevens een echte zoektocht naar de daadwerkelijke dader.

Pippa (Pip) Fitz-Amobi kan al jaren niet geloven dat Salil (Sal) Singh achter de moord op Andie Bell zit. Hij is altijd een lieve jongen geweest die geen vlieg kwaad deed. Wanneer Pip een onderwerp voor een profielwerkstuk moet uitkiezen, is de keuze dan ook niet zo moeilijk. Pip moet en zal de onschuld van Sal bewijzen en het recht laten spreken. Samen met het broertje van Sal, Ravi, gaat ze op onderzoek uit om zo de waarheid boven tafel te krijgen.

Tijdens haar zoektocht stuit ze al snel op verschillende aanwijzingen en het duurt dan ook niet lang voordat ze een lijstje met verdachten heeft. Maar wat als Pip plots bedreigd wordt? Zal dit haar onderzoek verstoren? Zal Pip de echte dader weten te ontmaskeren?

Moordgids voor lieve meisjes is een echte zoektocht naar de dader. De lezer krijgt verschillende kijkjes in het voortgangslogboek dat Pip voor haar profielwerkstuk moet bijhouden. Dit voortgangslogboek geeft je als lezer een kort overzicht van de daders, aanwijzingen en bevat zelfs volledige interviews.

Ondanks dat Moordgids voor lieve meisjes een echte zoektocht is tot op het laatst, bevat het verhaal ook zeker de nodige hoeveelheid humor. Sommige aspecten van het verhaal waren in mijn ogen voorspelbaar, hoewel het ook voor mij gissen was naar de dader.

In het eerste deel van het boek komt het voortgangslogboek veel naar voren, waardoor het verhaal in dit deel iets minder vlot leest. Gelukkig wordt dit gedurende het verhaal steeds minder, waardoor je steeds meer van Pips zoektocht meekrijgt en ook echt de spanning en het avontuur ervaart tijdens het verhaal.

Jackson weet de lezers zelfs in de ontknoping nog te verrassen met een onverwachte wending. Hierdoor blijft het boek tot het eind toe erg leuk. Moordgids voor lieve meisjes is een boek dat je echt moet lezen om te ervaren waarom dit zo’n leuk debuut is. Er gebeurt genoeg en ik wil dan ook niet te veel verklappen om eventuele spoilers weg te geven. Ik geef dan ook 4,5 sterren.

Meer recensies van D. Steeg