Een erg goede sci-fi

D. Steeg 08 juni 2021
mijn recensie en meer is nu te lezen op mijn blog boekensteeg
Project Hail Mary is alweer de derde science-fiction die Andy Weir uitbrengt. Eerder verschenen al zijn boeken Artemis en The Martian. De achterflap belooft een mix tussen The Martian en Guardians of the galaxy. Hoewel ik The Martian nog niet ken, ben ik groot fan van Guardians of the galaxy en ik was dan ook erg benieuwd naar Project Hail Mary.

De aarde wordt belaagd door een onbekende stof uit de ruimte, die zal zorgen voor grote problemen op korte termijn. Alle internationale ruimteafdelingen zijn op hun hoede, en zodra het hen tijdens een missie lukt om deze onbekende stof te vangen begint het onderzoek. Ryland Grace is slechts een simpele leraar met een achtergrond in de natuurkunde, toch is hij degene die als eerste onderzoek mag doen naar deze onbekende stof. De astrofagen, zoals hij het zelf noemt, zijn unieke organismen die het licht lijken te absorberen. Dit gebeurt dan ook met de zon. Om dit te kunnen stoppen moet er gezocht worden om de astrofagen tegen te houden. De enige oplossing hiervoor ligt ergens diep in de ruimte bij een planeet die immuun lijkt. Zullen de astrofagen tegengehouden kunnen worden? Zal het onderzoek in de ruimte snel genoeg plaats kunnen vinden? Wat zullen de onderzoekers nog meer ontdekken?

De hoofdstukken kennen verschillende verhaallijnen waardoor ik echt eventjes in het verhaal moet komen. Het eerste deel krijg je veel informatie over wat het project inhoudt, maar krijg je ook meer te weten over Ryland Grace. Ondanks dat je echt even in het verhaal moet komen, is dit zeker de moeite waard. Het verhaal is namelijk voornamelijk in de ruimte echt geweldig!

Het verhaal lijkt in het begin soms alle kanten op te gaan, maar uiteindelijk maken alle scenes het boek tot een geheel. Van leraar tot astronaut, je krijgt het hele proces mee van achter de schermen. Het verhaal kent een aantal biologische en natuurkundige termen, die voor mij wel bekend zijn. Maar voor de lezer die hier niet bekend mee is, worden deze ook uitgelegd.

Wat ik persoonlijk erg jammer vind is het einde van het verhaal. Niet alleen omdat dit betekende dat het boek uit was, maar ook doordat er een alinea aanwezig is die het verhaal nog een soort open einde geeft. Ik ben erg benieuwd waar dit toe gaat leiden, maar had dit liever al in Project Hail Mary gelezen.

Zelf las ik nog niet zo vaak in het science-fiction genre, maar dit boek heeft mij er zeker toe gezet om dit vaker te doen. Andy Weir heeft met Project Hail Mary een erg goede science-fiction neergezet die daarnaast ook nog eens focust op de relatie tussen sommige personages. Ik ben zeker aangenaam verrast door dit boek en zal het zeker nog eens vaker gaan lezen. Hierdoor krijgt Project Hail Mary van mij dan ook de volle 5 sterren.

Meer recensies van D. Steeg