een aanrader voor alle brugklassers to-be

D. Steeg 07 april 2021
Met dank aan de auteur voor een recensie-exemplaar van Te slim voor de brugklas
Originele recensie op mijn blog Boekensteeg

Alex, Nikki, Mercedes, Sam, Anouk, Yamina en Lucas beginnen dit jaar elk aan de brugklas. In Te slim voor de brugklas leer je elk van deze 7 leerlingen kennen en word je meegenomen door hun keuzes binnen de studie. Dit boek is opgedeeld in verschillende onderwerpen zoals de introductie, eerste schooldag, schoolkamp en het eerste rapport. Elk van deze onderwerpen word afgesloten met een opdracht voor de lezer.

Te slim voor de brugklas is een echte aanrader voor aanstaande brugklassers, met handige tips over leren en plannen. Daarnaast leer je meer over de verschillende type leerlingen die je zult tegenkomen op de middelbare school. Zo leer je de stoere en populaire kinderen kennen, maar ook juist de onzekere of erg slimme leerlingen.

Janneke van Oorschot heeft ervoor gekozen om de leerlingen in een gymnasiumklas te plaatsen, waardoor elk van deze leerlingen erg slim overkomt. Echter is er een van de leerlingen die niet in deze gymnasiumklas zit en dat is Lucas. Hij heeft er bewust voor gekozen om het VMBO te gaan doen om zo veel vrije tijd over te houden. Maar hoe zal hem deze keuze bevallen?

Iedereen die dit boek leest zal zich wel kunnen herkennen in een van de personages. Zo kan ik mezelf erg herkennen in Nikki en Yamina. Wat me echter tijdens het lezen wel opviel is dat sommige leerlingen op een manier zijn beschreven, waarbij ik niet direct denk aan gymnasium. Sommige leerlingen zijn namelijk nogal laks in hun schoolwerk, en had ik dan ook zelf eerder op de HAVO gezien. Hierdoor komt voor de wat oudere leerlingen die de brugklas al zijn gepasseerd het verhaal misschien soms een beetje anders als de werkelijkheid over. Echter is de manier waarop de lessen en het huiswerk zijn beschreven erg realistisch en ik denk dat iedereen dit wel zal herkennen.

Te slim voor de brugklas is op twee verschillende manieren te lezen. Zo kun je het boek op chronologische volgorde lezen, maar ook per leerling. Ik heb ervoor gekozen om het boek op chronologische volgorde te lezen, omdat de personages in elkaars hoofdstukken ook naar voren komen. Echter denk ik dat het boek ook zeker goed per leerling te lezen is. Ik ben erg verrast door dit boek en ik zal dit boek ook zeker aanraden aan toekomstige brugklassers.

Meer recensies van D. Steeg