realistisch, indrukwekkend en tevens waargebeurd

D. Steeg 26 september 2020
In Twee broers uit Auschwitz wordt het waargebeurde verhaal van de broers Yitzhak en Dov verteld. Dit boek is het debuut van Malka Adler.

In de bergen van een klein Hongaars dorpje wonen verschillende joodse families. De familie van de broers Yitzhak en Dov is er daar eentje van. Ze wonen op een boerderij aan de rand van het dorp en hebben een gelukkig leven, afgesloten van de wereld en de oorlog die daar gaande is. Totdat op een dag in 1944 alles anders wordt. De Nazi’s komen het dorp binnen en nemen alle joden mee. Ze worden gedeporteerd naar Auschwitz. Hier wordt het gezin van de broers gescheiden. Wat zal de oorlog en de tijd daarna hun brengen? Welke verschrikkelijke kampen zullen ze misschien nog tegenkomen? Zullen ze ooit hun familie nog terugzien?

Na 60 jaar zwijgen over hun jeugdtrauma’s vertellen de broers uiteindelijk hun verhaal aan hun oud-buurmeisje Malka, die dit boek heeft geschreven. Doordat de broers het verhaal vertellen zoals ze het zelf hebben meegemaakt, is het verhaal heel realistisch en pakkend. De lezer krijgt een goed beeld van de verschrikkelijke toestanden en gebeurtenissen in de verschillende kampen waar de broers verbleven, en tijdens het vervoer.

Malka Adler heeft besloten om uit vier verschillende oogpunten te schrijven. Twee van deze oogpunten zijn echter wel het meest voorkomend in het boek. Dit zijn de oogpunten van Yitzhak en Dov. Doordat beide jongens zowel een Hongaarse als Joodse en Hebreeuwse naam hebben, worden ze soms ook aangesproken met andere namen. Dit is voornamelijk zo in de tijd voor en na de oorlog. Dov wordt ook wel aangeduid met de naam Bernard of Leiber en Yitzhak wordt ook wel Icho genoemd in het boek.

De verhalen van de twee broers zijn erg indrukwekkend en laten naast de horror van de kampen ook de leuke momenten zien, zoals een vriendelijke kinderarts. Juist doordat je beide kanten meekrijgt tijdens het lezen, kun je je als lezer helemaal in het verhaal verdiepen.

Soms worden bepaalde traumatische geluiden volledig uitgeschreven. Dit leidde mij erg af tijdens het lezen en was in mijn ogen overbodig. Verder is het verhaal erg soepel geschreven. Het is net alsof de broers het ook aan de lezer vertellen en je wilt blijven luisteren naar wat ze te vertellen hebben.

Doordat Auschwitz het bekendste en eerste kamp is waar de broers hebben gezeten, is het logisch dat Auschwitz wordt benoemd in de titel. Echter, het verhaal speelt zich grotendeels af in Buchenwald en de tijd daarna. Hierdoor is de titel in mijn ogen niet helemaal passend, maar de titel dekt zeker de lading van een deel van de geschiedenis van de broers.

Al met al is Twee broers uit Auschwitz een indrukwekkend en waargebeurd verhaal van twee broers die de holocaust hebben weten te overleven.

gelezen voor indeboekenkast

Meer recensies van D. Steeg