Witheet is een verhaal vol liefde, avontuur en humor

D. Steeg 11 mei 2020
Witheet is het eerste deel in de Dark Elements trilogie.

Er is maar één ding dat Layla echt graag wil. Ze wil normaal zijn. Layla is half wachter en half demon. Ze heeft de gave om zielen te zien en lagere demonen te merken. Dit vindt ze superleuk en ze gaat dan ook graag na school uit merken. Maar ze heeft nog een gave, eentje die ze afschuwelijk vindt. Ze kan nooit met iemand gaan kussen, want dan zal ze zijn ziel wegnemen. Door deze gaven is ze anders dan de wachters bij wie ze woont. Layla moet haar demonische kant onderdrukken bij de wachters en dan vooral bij haar beste vriend en crush Zayne.

Op een dag loopt er een jongen zonder ziel, een demon genaamd Roth, de biologieles in. Al snel begint ze een connectie met hem te voelen. Gelukkig is het hele niet-zoenengedoe geen probleem bij Roth. Hij heeft geen ziel, dus ze kan ook zijn ziel niet wegnemen. Layla weet dat het gevaarlijk is om bij Roth in de buurt te zijn, maar wanneer ze ontdekt waarom Roth in de bovenwereld is, verandert alles. Waarom is Roth eigenlijk in de bovenwereld? Wat voor gevaren liggen er op de loer?

Witheet is een verhaal vol liefde, avontuur en humor. Vanaf het begin van het boek is het duidelijk dat Layla in een wereld vol demonen en wachters leeft. Toch weet Armentrout het beeld van een normaal meisje te scheppen. Layla gaat gewoon naar school, spreekt af met haar vrienden en doet eigenlijk alles wat een normaal meisje ook zou doen.

Layla wordt goed uitgewerkt in het verhaal en haar emoties en gevoelens komen duidelijk naar voren. Zayne wordt nog vrij oppervlakkig gehouden en ik hoop dat hij verder uitgewerkt gaat worden in de volgende delen. Doordat ook Roth in het verhaal voorkomt, krijgt Layla steeds meer van de realiteit te zien en dat zet zo haar leven op de kop.

Armentrout heeft in Witheet ook genoeg humor weten te verwerken. Een demon in de McDonald’s is hier een voorbeeld van. Het stuk waar ik het hardst om heb gelachen, is toen Roth zijn huisgeesten voorstelde aan Layla. De namen van de huisgeesten zijn echter niet zo voor de hand liggend als je zou denken. Een enorme slang genaamd Bambi bijvoorbeeld, terwijl een kitten de naam Nitro heeft.

De schrijfstijl is vrij soepel. Hoewel het toch eventjes inkomen is in het verhaal. Dit komt mede doordat Witheet een new adult boek is. Bij dit genre is het altijd eventjes inkomen en wennen aan de manier waarop de liefde wordt uitgewerkt, maar zodra je er eenmaal aan gewend bent, is het een heel leuk genre om te lezen. Naarmate je verder in het verhaal komt, wordt het tempo van de spanning flink opgeschroefd. Wie kun je nog vertrouwen? Wat zal er allemaal gaan gebeuren?

gelezen voor indeboekenkast

Meer recensies van D. Steeg