een levensles voor ons allemaal

Daani 28 augustus 2015
Dus om te beginnen, het boek 'ruby rood' gaat over een meisje, Ruby. Ruby woont in Zuid-Afrika in de jaren 70', daar heerst op dat moment nogal apartheid, tussen blank en bruin en tussen Afrikaans en Engels. Ruby zelf is een welgestelde, Engelse, blanke tiener van 17 jaar. Haar leven is perfect; ze is populair heeft veel geld en een hele kliek aan vrienden. Of dat is toch wat ze iedereen wil doen laten geloven. Niet dat haar leven onperfect is, maar als de maatschappij er achter zou komen dat haar ouders en zij er alles aan doen om zwarte mensen dezelfde rechten te geven als blanke, dan zou dat absoluut niet goed aflopen. En om het nog maar erger te maken ontmoet ze dan een jongen; Johann, een Afrikaanse, blanke tiener. Het is liefde op het eerste zicht en dat brengt meer problemen mee dan ze ooit hadden kunnen denken...

Eerst en vooral wil ik het even hebben over Monica, zogezegd Ruby haar 'beste' vriendin. Zeg nu zelf? Zou jij je beste vriendin laten stikken voor een jonge waarvan je weet dat hij je enkel en alleen gebruikt om je vriendin jaloers te maken? Nee wat een ***** En daarna als het uit is komt ze als een hond met de staart tussen de benen teruglopen, dacht het niet!
Ook vond ik dat de relatie tussen Ruby en Johann nogal snel ging. Ze ontmoeten elkaar 1 keer en dan boem plotseling verliefd en het is nog langs 2 kanten ook nog! Ik had gehoopt dat we op zijn minst hen een keer zouden 'zien' daten en dat wij als lezer zo ook meer te weten kwamen over hem persoonlijk. Dat vond ik wel een minpuntje, en (maar dat is mijn persoonlijke mening) had ik gehoopt dat Ruby misschien door zou hebben dat Julian op haar verliefd is en dat ze daar over hadden kunnen praten.
Voor de rest vond ik het prachtig hoe Linzi Glass het racisme hier tot zijn uiting bracht. Het geeft ons een hele andere kijk op de wereld en nu lezen we ook hoe het daar, in Zuid-Afrika, in heel veel landen nog steeds zo aan toe gaat. Heimelijk stuurt ze ons een boodschap:
Zeg NEE tegen racisme!

Meer recensies van Daani