Eindelijk een feelgood LEWA volbracht!

Debbie (Hebban Crew) 29 april 2024 Hebban Crew
Na enkele mislukte feelgood LEWA's (Trots & vooroordeel van Jane Austen (zo veel eindeloos gedram!), Droomvakantie van Sarah Morgenthaler (mierzoet en voorspelbaar) en Het geheim van mijn man van Liane Moriarty (onverantwoord en asociaal verhaal)) vind ik dit toch wel mijn allereerste geslaagde feelgood LEWA (LEWA betekent Lees Eens Wat Anders, een campagnemaand in april op Hebban). Het betekent niet dat ik nu feelgood in mijn leesrepertoire ga opnemen, want ook dit is niets voor mij, maar het was geen straf om te lezen.

De Best Man is het eerste deel van een trilogie in ebooks over de Gamble broers. In dit eerste deel speelt Chase de hoofdrol, in de volgende delen komen Chandler en Chad. Jennifer L. Armentrout schreef ze onder de naam J. Lynn ruim tien jaar geleden. Ze zijn nu pas vertaald naar het Nederlands. Het zijn drie novelles, lekker korte verhaaltjes, met spicy scènes.

De setting is een prachtige wijngaard, waar een uitgebreid bruiloftsweekend van Maddie's broer gaande is. Zij is onderweg hiernaartoe en krijgt pech. Natuurlijk wordt ze gered door Chase, haar grote, maar geheime liefde. Achteraf is die liefde niet zo geheim, want iedereen weet dat ze al sinds jonge leeftijd stapelverliefd is op deze nagenoeg perfecte man, maar soit.

Wat volgt is een standaard spel van aantrekken en afstoten, seks en misverstanden. De plot is flinterdun, maar het verhaal (van 133 bladzijden) is vlot leesbaar en levert prima leesvoer voor een stout middagje lezen. Als je dit boek vanuit een literaire leesgewoonte gaat analyseren, sla je er gaten in ter grootte van Chase's zelfvertrouwen. Maar een boek als dit moet je niet vanuit die gedachte lezen en beoordelen.

Het enige dat me werkelijk stoorde aan De best man was de erg ongelijke rolverdeling. Maddie is extreem passief en onderdanig en Chase bepaalt volledig wat er gebeurt. Dat doet mijn feministische hart geen goed en ik denk ook niet dat dit echt nodig was geweest voor het verhaal.

Al met al een prima leesuurtje of twee en eindelijk een geslaagde feelgood LEWA.

Meer recensies van Debbie (Hebban Crew)