Helden en bengels in wereldsprookjes

Debbie (Hebban Crew) 10 augustus 2020 Hebban Crew

In 2019 verscheen Stoere sprookjes over avontuurlijke meisjes van Julia Bruce, vertaald door Imme Dros. Het welbekende Grimm-sprookje 'Grietje en Hans' (ja, in die volgorde) vind je erin, naast een handvol onbekendere sprookjes uit andere werelddelen. Vorige maand verscheen een tweede titel van Bruce volgens deze aanpak en uitvoering, wederom in vertaling van Dros; Stoere sprookjes over superhelden.

In Stoere sprookjes worden zes enigszins bekende wereldmythen herverteld. Zo beleven we Hua Mulans lange militaire carrière met haar mee – in vermomming, want als vrouw hoor je niet in het leger. Met recht een 'stoer sprookje', want Mulan redt haar oude en kwakkelende vader het leven door zijn plaats in te nemen. Ze wordt ook nog eens generaal en wordt aanbeden door al haar soldaten. Inspirerend voor jonge meisjes die in dit verhaal de boodschap meekrijgen dat je ook als meisje een hooggeplaatste positie kunt innemen en het respect van alle mannen kunt krijgen. In het boek ligt de functie van de morele les leren er niet heel dik bovenop, wat het lezen van de verhalen een ontspannende en verfrissende activiteit maakt. Laat het kind zelf maar bepalen wat hij of zij uit elk verhaal wil meenemen.

Dat is overigens wel een spannende exercitie bij de verhalen over Inanna en Loki, want zij zijn dan wel helden in hun verhalen, maar ook echte boefjes. Inanna komt in de problemen omdat ze verwend is en te veel wil. Grappenmaker Loki krijgt het aan de stok met zijn broer Thor omdat hij een geintje uithaalt en, bij het goedmaken hiervan, geen genoegen kan nemen met zijn aandeel in de prijs en wederom in de problemen komt. Wat een bengels.

De verhalen over Sheherazade en Anansi tonen de kracht van verhalen en de liefde van de mens ervoor. Hartverwarmende avonturen waarin enerzijds honderden levens gered worden door het vertellen van verhalen en anderzijds alle verhalen van de wereld worden bevrijd uit een kist, zodat wij ervan kunnen genieten.

Stoere sprookjes is prachtig vormgegeven, een hardcover met leeslint en mooie schutbladen. Elk verhaal is voorzien van paginagrote afbeeldingen in de stijl van het werelddeel waar het sprookje vandaan komt, gemaakt door vier verschillende illustratoren. Achter in het boek wordt de herkomst van elk sprookje op begrijpelijke wijze kort toegelicht.

De verhalen zijn geschikt om voor te lezen aan kinderen van zes jaar of ouder, maar ze blijven lang aantrekkelijk, dus zelf lezen en voorlezen voor kinderen die ouder zijn kan ook. Het boek maakt, alleen of als set met Avontuurlijke meisjes, een ongetwijfeld goed scorend cadeau voor de decembermaand.

Het boek eindigt hoopvol, inspirerend en beloftevol met een kreet uit Mary Shelley’s Frankenstein:

'Pas op! Ik ben onbevreesd, dus machtig!'

Meer recensies van Debbie (Hebban Crew)