Het boek ‘Kobe maakt een museum’ stond al een tijd op mijn ‘samen te lezen’ lijstje. Vooral omdat er niet veel goede boeken zijn voor jonge kinderen omtrent het thema ‘museum’. Blij verrast was ik, toen ik ontdekte dat er in het verhaalniet alleen duidelijk wordt gemaakt wat een museum eigenlijk is. Maar dat er, ook door de rijke illustraties, meerdere onderwerpen langskomen waar mijn kleuter op dit moment dagelijks mee bezig is.

VERZAMELDRANG

Zo heeft mijn zoon Jan (bijna 4 jaar oud), net als de hoofdfiguur Kobe, een lichte verzameldrang. Alles wat hij buiten tegenkomt en zijn aandacht trekt mag mee naar huis. Dit zijn meestal takjes, steentjes en veren. Kobe gaat hierin een stukje verder dan Jan, en neemt echt álles mee wat hij onderweg aantreft. Hierdoor raakt zijn huis overvol.
In het verhaal is te zien hoe Kobe alle spullen goed bekijkt en in verschillende groepjes bij elkaar legt. In de platen wordt heel duidelijk weergegeven wat sorteren betekent en hoe dat in zijn werk gaat. Omdat Kobe niet meer weet wat hij met al die spullen moet doen vraagt hij raad aan oma. Zij stelt voor om een museum te maken. Kobe gaat aan de slag met het inrichten. Ook  maakt hij promotie zodat er lekker veel bezoekers komen.

CATALOGUS VAN HET MUSEUM

De bezoekers van het museum van Kobe kunnen genieten van een rondleiding. Je ziet echter dat Kobe zich in allerlei bochten wringt om het publiek te vermaken. Dit is wel erg vermoeiend werk en Kobe wordt dit uiteindelijk zat. Ook nu heeft oma weer een goed idee. Ze zetten alle spullen op de foto en beschrijven ze vervolgens in een boek. Weer leert mijn zoon iets nieuws door het lezen van het boek ‘Kobe maakt een museum’, want hiervoor wist hij natuurlijk nog niet wat ‘een catalogus’ was.
Na het maken van de catalogus worden alle spullen door Kobe en zijn vriend weer teruggelegd op de plek waar ze vandaan kwamen, of ze worden gerecycled of naar de vlooienmarkt gebracht. De paar spullen die overblijven gebruikt Kobe om nieuwe figuren van te maken. En die figuren zijn bijna echte KUNST.

NAAR HET MUSEUM

Voor de meivakantie stond er bij ons in het gezin een museumbezoek in de planning. Om dit voor te bereiden heb ik dit boek gebruikt als een inleiding voor Jan. En ondanks dat hij nog nooit eerder in het museum was geweest, stond Jan er tijdens ons museumbezoek op om ons rond te leiden! Tijdens deze rondleiding van mijn kleuter kwamen we ook bij een glazen zuil en daarbij zei hij “dit is mijn mooiste stuk want deze zit veilig achter glas”. Deze uitspraak kwam voor mij heel duidelijk voort het lezen van het boek van Kobe, dat immers uitnodigt om te praten over musea, verzamelen en sorteren. Maar ook over recyclen, hergebruik en kunst.
Jan weet nu ook dat kunst niet persé iets hoeft voor te stellen om ervan te kunnen genieten. Zo had hij een tekening voor opa gemaakt. Veel volwassenen hebben de neiging om daar dan direct een label aan te geven. “Wat is het?” vroeg opa dan ook. “Gewoon, kunst” zei Jan. Ik vond het heel fijn om middels dit boek een start te kunnen maken met het thema museumbezoek, het kijken naar kunst, en om begrip te creëren rondom wat allemaal kunst zou kunnen zijn.

KOBE MAAKT EEN MUSEUM

Het boek ‘Kobe maakt een museum’ is het meest geschikt om voor te lezen aan kinderen vanaf 4 jaar. Er worden namelijk wat lastigere woorden en langere teksten gebruikt in het boek.

Reacties op: Kobe maakt een museum

Kobe maakt een museum - Andy Griffiths
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 14,95