Een ode aan het Verhaal

Diane1 10 september 2022
Wie van een straight to the point detective houdt (moord-zoektocht-oplossing en klaar) zal dit boek misschien omschrijven als wollig. Maar voor hen die van goede verhalen houden, is Tante Poldi een vriendin voor het leven.
Het eerste deel van Giordano's serie is een ode aan Sicilië en nog meer aan het Verhaal. Hij neemt de tijd om een eiland te beschrijven, maar ook haar eigenzinnige inwoners, haar taal en cultuur en schuwt geen enkel uitstapje. Je bent mee op reis op een zomers eiland en ploetert samen met Poldi door een snoeiheet Italië op zoek naar een moordenaar. Je leert al haar vrienden en familie kennen en, wanneer je geluk hebt, Poldi zelf ook.
Een ode aan het Verhaal, waarin lange, beschrijvende zinnen met creatieve woordkeuze zeer gepast voelen. Een verfrissende toevoeging aan het genre.

Zelfs in dit (Siciliaanse) paradijsje van een boek zijn altijd wat op- en aanmerkingen. Het einde voelt wat rommelig met de terugkeer van zo'n beetje elk personage wat we hebben leren kennen. In de eindeloze woordenstroom vergeet je soms bijna wat iedereen ook alweer komt doen. Maar dat maakt aan het einde van dit boek bijna niet meer uit. Je hebt er een vriendin bij, met wie je ruim 300 pagina's op vakantie mocht op wonderlijke Sicilië.

Meer recensies van Diane1