Een magisch boek.

Dona Deruddere 26 april 2024
De verborgen boekwinkel van
Evie Woods, ze woont aan de westkust van Ierland. In haar verhalen probeert ze de magie te laten zien die in ons gewone leven te vinden is. De verborgen boekwinkel is haar vierde roman en haar internationale doorbraak.
Ik heb nog geen ander boek van haar gelezen.
Het boek heeft een prachtige cover.

Het boek is geschreven in 2 tijdslijnen.
1921 Opaline, ontvlucht haar familie, vooral haar broer, die haar dwingen te huwen.
Ze vlucht naar Frankrijk. Ze gaat naar Parijs waar ze werk vindt in een boekenwinkel. Daar gaat ze in de leer om meer te weten over boeken, schrijvers, enz
Dan komt haar broer haar op het spoor en moet ze terug vluchten, nu naar Dublin.
In die tijd als vrouw alleen is zeer moeilijk maar zij is zeer sterke vrouw.

Je kan je een beeld vormen hoe het er in de tijd van Opaline aan toe ging.

2021 Martha vlucht naar Dublin, weg van haar man die haar mishandeld.
Ze vindt er werk als inwonende huishoudster bij madam Bowlen.
Hier leert ze Henry kennen die op zoek is naar resten van een historische boekenwinkel. Daar zou een verloren manuscript van Emily Brontë liggen.

Het is leuk hoe de 2 tijdslijnen door elkaar verweven zijn en naar het einde toe in elkaar vloeien.
Twee vrouwen die het niet gemakkelijk hadden in het leven maar ondanks alles toch hun weg gevonden hebben.

Het zijn telkens korte hoofdstukken die het aangenaam maken om te lezen.

Er worden bekende schrijvers en boeken benoemd, bekende steden en bekende plaatsen.

Hopelijk volgen nog mooie boeken van deze schrijfster.

Meer recensies van Dona Deruddere