De ene kant van de Elbe is de andere niet

Elinevdb 08 augustus 2019
In een Duitse boekhandel was deze bestseller niet te missen. Stapels namen de belangrijkste plaatsen in aan de muur, in de etalage en op tafels. Begrijpelijk, want Hawes laat zien dat de geschiedenis van Duitsland de hedendaagse verhoudingen in het land, maar ook in Europa bepaalt.
Hawes begint die geschiedenis bij de Romeinen en gaat door tot het heden, waarbij hij het veld van de wereldpolitiek niet uit het oog verliest. Hij toont overtuigend aan dat het Duitsland dat wij in Nederland denken te kennen eigenlijk helemaal niet bestaat. En nooit heeft bestaan.
Hij staat stil bij verschillen in geloof, geld, cultuur en macht. Bij hoe deze factoren mensen in beweging brachten. Hij schetst met een fijne pen hoe oorlogen begonnen en waarom. Na het lezen van dit boek vraag je je waarschijnlijk af of het samengaan van de BRD en de DDR wel zo een goed idee is geweest.

Meer recensies van Elinevdb