Voor wanneer je Pride and Prejudice uit hebt

Elise 19 januari 2020
Ik vond dit persoonlijk een leuk boek om te lezen.

Het verhaal speelt zich af in Engeland in 1800, net nadat Jane Austen de haar zo bekende boeken heeft gepubliceerd. Doorheen het verhaal merk je Austen’s invloed. Elk hoofdstuk begint namelijk met een citaat uit één van haar boeken, waardoor je keer op keer de sfeer en cultuur van die tijd proeft. Daarnaast refereren de personages uit het boek ook naar Jane Austen, waarbij ze vergelijkingen maken naar haar boeken en verschillen opmerken met hetgeen ze zelf meemaken en hetgeen ze gelezen hebben in de boeken van Austen.

Het verhaal wordt verteld door de twee hoofdpersonages: Vicky en Tom. Hierdoor krijg je een goed beeld van hoe het is om een vrouw te zijn in die tijd, maar ook met welke onzichtbare hindernissen mannen te kampen hebben.

Het verhaal verloopt op een vlot tempo, maar anderzijds is er zeker hier en daar mogelijkheid tot diepgang voor het creëren van worldbuilding en bij-personages.

Al met al voldeed het aan mijn verwachtingen als Jane Austen fan. Zeker een aanrader als je zin hebt om boeken in de stijl van Jane Austen te lezen, maar verrast wit worden door een nieuw verhaal dat zich in diezelfde tijd afspeelt.

Meer recensies van Elise