Historische fictie

Elise 18 mei 2021
‘Willem die Madoc maakte’ is een weerspiegeling van de klassieke Middeleeuwse verhalen zoals ‘Van den Vos Reynaerde’ en ‘Mariken van Nieumeghen’.
Als raamvertelling geeft het het schijfproces van een literatuurdeskundige Willem weer, wanneer hij een kostbare bundel teksten tegenkomt. Dit geeft hem inspiratie om het verhaal van de Middeleeuwse Madoc op papier te zetten.
Het boek is hierbij in 3 delen verdeeld, waarbij het de levensfases van Madoc opdeelt in “Jeugd”, “Lichaam” en “Geest” en tussendoor valt de raamvertelling weer terug op de schrijvende Willem.
Het boek is zeer geschikt voor mensen met interesse in de Middeleeuwen en de Nederlandse literatuur. Vergis je dan ook niet, het is geen avonturen roman en het taalgebruik is zeer archaïsch, wat sommige lezers tegen de borst kan stuiten, aangezien het taalgebruik de leessnelheid doet vertragen.
Daarnaast ben ik zelf van mening dat de karakters met meer diepgang geschreven hadden mogen worden en sommige losse eindjes waren voor mij onduidelijk.
Maar al met al kan er gesteld worden dat Nico Dros veel zorg en moeite heeft gestoken in dit boek en dit met name voor wat betreft de geschiedkundige achtergrond en de wereld die hij creëert.

Meer recensies van Elise