Mette mag niet met pensioen!

Encaustichris 30 januari 2020
Koudvuur is het vijfde boek in de Rönning en Stilton serie van Cilla en Rolf Börjlind. De auteurs zijn beroemd scenarioschrijver in Zweden, en sinds een aantal jaar ook auteur van deze serie thrillers. De thrillers spelen zich af rondom Olivia Rönning en Tom Stilton, de een rechercheur, de ander ex-rechercheur, met een indrukwekkend verleden. Wanneer je de boeken vanaf het eerste deel (springvloed) op volgorde leest neemt het auteursduo je mee op een reis door het leven van de hoofdpersonen. En dat doen zij buitengewoon knap! Ik volg meerdere series, maar in geen enkele reeks voel ik mij zo verbonden met de hoofdpersonen als met de personages uit deze serie.

In dit vijfde deel wordt een aanslag gepleegd op de officier van justitie. Er is een autobom ontploft, waarbij haar hele gezin is omgekomen. Onder leiding van Mette Olsäter, die liefkozend, vrouw met volume genoemd werd, en direct mijn favoriete personage was, vanaf deel 1, gaat het onderzoeksteam aan de slag met deze misdaad. Voor Mette Olsäter zal dit de laatste zaak worden: zij gaat eindelijk met pensioen.

Intussen bevindt Tom Stilton zich in Thailand. Tom is op zoek naar zichzelf na indrukwekkende gebeurtenissen in het voorliggende deel. Hij verblijft met zijn vriendin in een retraite aan het strand, maar krijgt een verzoek om een onbekende man te zoeken en te identificeren. Politieman als Tom nog steeds is, kan hij deze opdracht niet weigeren. En daarmee legt hij opnieuw zijn leven in de waagschaal!

Gedurende het onderzoek naar de moord in Stockholm komt Olivia in contact met Lukas, een schilder met de nodige persoonlijkheidsproblemen. Hij wordt bovendien ook nog verdacht van de aanslag, er zijn een aantal overtuigende bewijzen gevonden.

Tom Stilton zoekt intussen de onbekende man, en reist door Thailand, waarbij hij Knokkelkoorts (dengue) oploopt, een ziekte die ik maar al te goed ken. Hij komt er iets makkelijker vanaf ;-), maar dat is het minst van zijn problemen: hij komt in levensgevaarlijke situaties terecht.

Ik reisde graag met Tom mee, ik kwam op bekende plekjes in Thailand, en door de sfeervolle manier van schrijven zag ik de gebeurtenissen volledig voor mij. Ik leefde mee met de personages, zat soms hardop te lachen, en af en toe brandde er een traan achter mijn oogleden.

Het boek behandelt buitengewoon actuele thema’s als Metoo, misbruik, terrorisme, aanslagen, en vele herkenbare thema’s. De hoofdpersonages worden beschreven alsof het je eigen buren zijn.

Ik hoop één ding: Mette mag dan met pensioen zijn: maar laat ze zich aub nog regelmatig met Tom en Olivia bemoeien…..

Meer recensies van Encaustichris