Een boek om over na te denken als je het uit hebt

Femke 05 februari 2022
Dit boek neemt je mee terug naar de 17e eeuw met alle moeilijkheden die daarbij horen wanneer je 'anders' bent.
En 'anders' zijn de vrouwen van de familie Owens uit dit verhaal zeker.
De titel zegt het al, dit boek gaat over magie, over geloven in jezelf en over de gruwelijke dingen die er vroeger gebeurden wanneer je je bezighield met magische praktijken.

De schrijfster verteld heel beeldend waardoor je vrij snel in het verhaal getrokken wordt. De personages zijn duidelijk uitgewerkt, al zijn ze niet allemaal even diepgaand. Helaas blijven sommige personen wat oppervlakkig. Zo ook de hoofdpersoon, Maria, waardoor je je niet helemaal verbonden met haar voelt. Dat is jammer.

Er zitten een aantal diepere boodschappen in dit boek verwerkt. Bijvoorbeeld: Wat je geeft komt in drievoud bij je terug, maar doe je iets wat niet goed is voor jou (of een ander) dan beschadig je je hart.
Quote uit het verhaal dat mij het meest is bij gebleven:
"Geloof wat de wereld je laat zien. Verzin geen excuses. Zie wat er vlak voor je neus staat."
Ook de geneeskracht van kruiden heeft een belangrijke rol in het verhaal.

Voordat Magische Lessen verscheen, kwamen al eerder de boeken Magische Praktijken en Magische Regels uit. Ook wanneer je deze twee boeken nog niet gelezen hebt, kan je dit verhaal prima volgen. Het is niet nodig om eerst de andere twee boeken te lezen.

Meer recensies van Femke