Meer dan 5,2 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid

Kom Atir kom

Fou 15 april 2020
Uit de stal van Uitgeverij de Brouwerij | Brainbooks van uitgever Henriette Faas was ik al een keer eerder verwend met een uitermate bijzonder historisch reisverslag, namelijk De reizen van Olafur Egilsson. Ik heb daar vorig jaar een post aan gewijd. Een absolute aanrader, maar voor vandaag een ander boek. De afgelopen dagen heb ik me ondanks ons razend drukke gezinsleven af en toe kunnen onderdompelen in Kom Atir Kom van schrijfster Agnita de Ranitz. Ik leg zojuist het uitgelezen boek weg en bedenk me dat de slaapkamer van mijn zoontje Elias een dierenrijk, jungle-achtige thema kent. Op zijn slaapkamerdeur prijkt een sticker van een giraf en naast zijn met lianen en aapjes beklede jungle-tent-bed hangt aan de muur het hoofd van een pluche giraf met daarnaast een ingelijste tekening van een giraf. Hoe toepasselijk.

In Kom Atir kom beschrijft Agnita de Ranitz het gereconstrueerde boeiende en hartverwarmende verhaal over de avontuurlijke en reis van Zarafa, een giraf die de Pasja van Egypte schonk aan Karel X, de koning van Frankrijk in 1825 in een periode van spanningen tussen het Ottomaanse Rijk en Griekenland. De reis begint in Alexandrië per boot met de oversteek naar Marseille en gaat, na een overwintering in de Franse kustplaats van daaruit in het voorjaar van 1827 te voet verder naar Parijs. U hoort het goed, te voet. Zarafa maakt de oversteek per boot met Hassan, de hoofdverzorger en diens hulp, een vrijgekochte Soedanese slaaf genaamd Atir.
Het gedeelte van de bijna 900 km dat door Frankrijk met de voet afgelegd moet worden is georganiseerd door de zoöloog Etienne Saint-Hilaire, een gerenommeerde Franse wetenschapper op leeftijd.
Verder bestaat het resterende reisgezelschap daarnaast ook nog eens uit een aantal andere personages zoals een tolk, nog een andere begeleider maar ook dieren, zoals bijvoorbeeld de koeien die meegaan voor de melk die Zarafa te drinken krijgt.

Het boek laat zich makkelijk lezen en voelt als een ‘feel-good’ roman. De auteur laat je heerlijk meedeinen op het ritme van de voetreis. Deze reis te voet, door bloemrijk beschreven landschappen, brengt het gezelschap tevens langs dorpen en steden in Frankrijk waar hen grote, vaak uitzinnige menigten opwachten om een glimp op te vangen van Zarafa, maar ook Atir is door zijn donkere huidskleur en ware bezienswaardigheid. De hoofdstukken worden harmonieus afwisselend verteld vanuit de gedachtengangen van de oudere Saint-Hilaire en de jonge Atir. Hiermee laat de auteur je over dezelfde gebeurtenissen meekijken vanuit de tegenovergestelde perspectieven en interpretaties van deze hoofdpersonages. Na een ietwat moeizaam begin in de relatie, groeit er tijdens de reis toch een warme en bijzondere vriendschap tussen deze twee mannen. Mannen die uit compleet verschillende en tegenovergestelde werelden komen. Ook zijn een aantal hoofdstukken vanuit Saint-Hilaire geschreven in de vorm van warmhartige brieven die hij schrijft naar zijn achtergebleven echtgenote Angelique. Hij vertelt haar over zijn initiële bedenkingen over Atir, zijn ontmoetingen en etentjes met burgermeesters en andere gastheren, zijn positief veranderende mening over Atir en natuurlijk alle andere eigenaardige gebeurtenissen tijdens zijn reis door het landschap van Frankrijk.

Een magistraal en waargebeurd reisverhaal waarin de auteur Agnita de Ranitz, door grondig onderzoek gedaan te hebben, geen steen omgekeerd heeft gelaten om te komen tot dit overheerlijke boek.

June steelt Athena's net voltooide manuscript en publiceert het als haar eigen werk. Verdient dit stukje geschiedenis niet verteld te worden, ongeacht door wie?

Als de Amerikaanse pionier van de moderne dans tart Isadora Duncan de normen en wetten van haar tijd, zowel in haar kunst als in haar persoonlijke leven.

Fredo en Luigi zijn twee heel verschillende broers. Wanneer Fredo na vele jaren terugkomt naar Italië, heeft dat alles te maken met de dood van hun vader en diens lege, oude huis.

Koning Willem II is verwikkeld in een machtsstrijd met West-Friesland wanneer hij vader wordt van twee zoons: de wettige Floris en de bastaard Alard.

Perdido, het stadje waar de rijke familie Caskey de scepter zwaait, wordt in 1919 getroffen door een overstroming. Enige dagen later verschijnt de mysterieuze Elinor.

Dit gedetailleerd portret van Volodymyr Zelensky is gebaseerd op vier jaar verslaggeving, uitvoerige reizen met de president naar het front en tientallen interviews.

Wanneer voormalig spion Maggie Bird een lichaam op haar oprit vindt, weet ze dat iemand achter haar aan zit. Ze richt zich tot haar oude vriendenkring van gepensioneerde CIA-agenten.

Dit boek bevat waardevolle lessen om je eigen koers te varen, speciaal voor jongeren. Ontdek hoe je een positieve mindset ontwikkelt, leert omgaan met stress en rust in je hoofd vindt.

Een toevallige ontmoeting zet het leven van de zeventienjarige Victoria op de kop. Binnenkort zal ze gedwongen zijn om diep de natuur in te vluchten en haar leven achter zich te laten.

Herman Koch besluit na zijn diagnose eigenlijk meteen dat hij de kanker een zo beperkt mogelijke rol in zijn leven wil laten spelen: 'Ik zou niets doen.'

Hoe ga je om met de belangrijkste relaties in je leven? Als de verhoudingen goed zijn, kun je ook beter omgaan met de andere problemen om te gaan die op je pad komen.

Het is mei 1940 en Rotterdam staat in brand. De half-Joodse Debra ontmoet een jonge wolf wanneer de Rotterdamse Diergaarde wordt getroffen door bommen.

Beaujon leidt in Constantinopel een comfortabel leven, maar dat verandert als hij betrokken raakt bij een aanslag op een antiek monument.

Volwassen zijn in deze tijd, hoe doe je dat? Doe je het alleen, of durf je het samen? Een onmisbaar boek voor ex-pubers, voor Generatie Hoi. Met veel survivaltips en voiceberichten!

Het logboek van Peter R. de Vries, over de laatste anderhalf jaar van zijn leven, wordt afgewisseld met fragmenten uit het dagboek van zijn zoon Royce.

Metin gaat studeren in San Francisco en is vastbesloten zijn oude zelf achter zich te laten. Een paar weken na zijn aankomst, vinden de aanslagen van 11 september plaats.

Wanneer de introverte William trouwt met de bruisende Julia, wordt hij als vanzelf opgenomen in haar chaotische, liefdevolle familie. Dan komt de duisternis uit zijn verleden naar boven.

Daniel leidt een bewogen leven. Wanneer haar reputatie verslechtert, voelt ze zich in het nauw gedreven. En nu is Daniel dood. Jodie, haar grote liefde, wil weten waarom.

Als zijn vrouw Alissa plotsklaps verdwijnt en Roland met hun vier maanden oude zoontje achterblijft, gaat hij niet alleen op zoek naar haar, maar ook naar het waarom van zijn rusteloze bestaan.

De eenentwintigjarige M. vertrekt in 1989 halsoverkop naar Parijs en gaat aan de slag als au pair. Om grip te krijgen op het leven, schrijft ze.

In de donkerste periode van haar leven wil Milouska Meulens weten wie ze echt is en waar ze thuis is. Die vragen kan ze alleen beantwoorden als ze weet waar ze vandaan komt.

Wanneer Hugo's vroegere gouvernante overlijdt, duiken de verloren gewaande dagboeken van zijn grootvader Willem Adema op, die een ontstellend licht werpen op diens oorlogsjaren.

Drie jaar na het overlijden van zijn opa en de verdwijning van diens vrouw Pepa krijgt Ruben Kruijssen de opdracht de Alquerías, het familiehuis in Spanje, te verkopen.

Spontane foto’s waren zeldzaam aan het eind van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. Fotografen als Jacob Olie en James Higson legden zich juist toe op het fotograferen van het leven van alledag.

Titus Crown is de eerste zwarte sheriff van Charon County. Na de moord op een onderwijzeres wordt de dader, een zwarte oud-leerling, doodgeschoten door Titus' hulpsherrifs voor hij kan ingrijpen.