Een film met Sofia

Frans 19 november 2021
Gebaseerd op een recensie uit Trouw:
Hoewel het een heel makkelijk geschreven en leesbaar boek is, stikt ‘Een film met Sofia’ van de tirades. De bespiegelingen van Herman Koch (ex Jiskefet) over kindvriendelijke restaurants, de toneelwereld met zijn opgepimpte Shakespearestukken en zes uur durende monologen en over het massatoerisme, het met wonderlijke brilmonturen getooide theaterpubliek, zijn geestig en schuren en leveren bij mij wel een glimlach op. Koch is altijd een satiricus geweest, maar hier gebruikt hij wel heel goedkoop en makkelijk het ene na het andere cliché. Het boze ‘Een film met Sophia’ leest als een lange aanklacht tegen de betutteling en vertrutting, tegen de steeds verdergaande inperkingen van de artistieke vrijheden van de kunstenaar. Het fragmentarische hak-op-de-tak-verhaal sneeuwt er volledig door onder.

Meer recensies van Frans