Zoektocht naar eigen ik in Op zoek naar jou

Gdonder 07 september 2020
In deze zoektocht naar iemand anders lezen we eigenlijk de zoektocht naar een eigen identiteit van de hoofdpersoon Neeltje. Het verhaal begint aan het einde van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië in een Jappenkamp op Java. Neeltje loopt samen met haar tante het kamp uit en moet haar overleden moeder achterlaten in een onbestemd graf. Dit doet haar veel. Ze weet niet of haar vader nog leeft en gaat naar hem op zoek. Deze roman is een echt coming-of-age-verhaal. Neeltje haar zoektocht naar haar vader brengt haar bij haar eerste liefde. Deze liefde moet een hoop tijd en afstand overwinnen. Vele waargebeurde verhalen en gebeurtenissen geven dit verhaal een goede historische achtergrond. De afwikkeling van het verhaal gebeurt af en toe in snelle tijdsprongen. Dit maakt het een aantrekkelijk en vlot geschreven verhaal, maar geeft soms ook een onbestemd gevoel, omdat je als lezer met vragen blijft zitten.
Het vinden van haar vader leek mij eerst het hoofddoel van het boek, maar dit bleek niet zo te zijn. Het is echt een zoektocht van Neeltje naar zichzelf. Ze overwint veel en leert zichzelf en haar naasten goed kennen. Ze verwacht veel van haar naasten, maar dat kunnen ze niet altijd waarmaken.
Het verhaal is goed geschreven en geeft veel stof om over na te denken. Ook zorgt het voor een goede historische context waardoor jonge lezers ook meegenomen worden in een verhaal wat de andere kant van een belangrijke tijd in de geschiedenis weergeeft.
Al met al een goed verhaal, maar door de vele tijdsprongen worden er af en toe veel details weggelaten.

Meer recensies van Gdonder