Meeslepend en een vleugje historiek

Gerda Brodelet 20 augustus 2020
In het kader van de Zomerlezen Challenge 2020 heb ik dit boek gelezen en daar heb ik totaal geen spijt van! Zo mooi, meeslepend en zeker niet te zeemzoeterig, niettegenstaande het een prachtig romantisch verhaal is.
'De geheimen van het winterhuis' vertelt ons de familiegeschiedenis van 3 vrouwen, in 3 verschillende tijden (start in het begin van de 20ste eeuw) en 3 verschillende landen. Ik had nog nooit iets gelezen van deze auteur en ik was aangenaam verrast. Het boek begint in het heden waarbij Ellinor ontdekt dat zij en haar moeder niet verwant zijn aan de rest van de familie. Zij gaat op zoek naar de waarheid en zoals bij dergelijke verhalen komen heel wat geheimen naar boven.
Speciaal vond ik wel dat de verhalen, die zich in het verleden afspelen telkens op een totaal andere manier verteld worden (dagboek, brieven ...). De personages worden mooi uitgewerkt en stilaan kreeg ik een hekel aan één van de hoofdpersonen! Alle verhaallijnen worden naar het einde toe mooi verweven.
In het nawoord vertelt de auteur dat het verhaal deels gebaseerd is op waargebeurde feiten. Ook komen wij wat meer te weten over de gumdiggers (voor mij totaal onbekend). Ik heb ook veel bijgeleerd over het leven in Nieuw-Zeeland.
Voor mij is dit een aanrader en ik zal zeker nog iets lezen van Sarah Lark.

Meer recensies van Gerda Brodelet