Mooie afsluiter

Gerda Brodelet 11 februari 2020
'Kronkelpad' is het laatste deel van de Fourie-trilogie en opnieuw een prachtig en op sommige punten heel ontroerend verhaal.
Elk boek van deze trilogie brengt een bepaalde familie op de voorgrond. Nu draait het verhaal vooral rond Lettie Louw, dochter van de dorpsdokter.
In 'Pontenilo' hadden we al kennis gemaakt met de familie Romanelli in Italië, in 'Kronkelpad' ontdekken we wat er juist gebeurd is met zoon Marco en zijn Joodse vriendin en haar familie tijdens WOII. Hier is het efkes doorbijten omdat alles zich afspeelt in Italië met veel nieuwe personages. Dit is zo'n beetje de nevenverhaallijn van alles wat gebeurt in Zuid-Afrika. Uiteindelijk is er een mooi verband tussen beide landen. Het wordt een mooi maar ook heel emotioneel verhaal waarbij de vriendschap een grote rol speelt.
In het laatste deel van dit boek vertelt de auteur hoe het met alle families vergaan is 15 jaar later. Hierbij heb ik mij wel afgevraagd wat de bedoeling was, ik vond het eerder een toeristische rondleiding doorheen Italië. Uiteindelijk begreep ik wel het opzet.
Wie graag trilogieën leest met een historische achtergrond en waarin wat romantiek verweven zit, kan ik Irma Joubert enkel maar aanbevelen!

Meer recensies van Gerda Brodelet