Familie liegt nooit - Karen M. Mcmanus

Gillian_Bookishlife 05 februari 2021
Korte samenvatting:
Dit verhaal gaat over Milly, Aubrey en Jonah Story. Ze zijn familie van elkaar, namelijk nichten en neef. Echter kennen ze elkaar amper. Hun ouders hebben nauwelijks contact met elkaar en hebben ze zelfs nog nooit hun oma ontmoet. Hun oma is een rijke vrouw en leeft op een eiland. Daar heeft ze een resort. De ouders van Milly, Aubrey en Jonah hebben ook geen contact meer met hun moeder. Hun moeder heeft hen namelijk in het verleden onterfd en daarnaast wilde ze haar eigen kinderen niet meer zien.

Op een dag krijgen Milly, Aubrey en Jonah een uitnodiging van hun oma om de zomer op hun oma’s resort door te brengen. Ze worden uitgenodigd om daar te werken. Milly, Aubrey en Jonah zijn erg verrast door deze uitnodiging, maar ook terughoudend. Moeten ze wel gaan. En waarom juist nu? Ze zijn dan ook erg nieuwsgierig.

Voor hun ouders is het duidelijk: niet gaan is namelijk geen optie. Ze moeten. Dit is namelijk voor de ouders een kans om via de kinderen weer in een goed blaadje bij hun moeder te komen. Als Milly, Aubrey en Jonah op het eiland arriveren, blijkt dat oma helemaal niet staat te poppelen om hun weer te zien. Hoe langer ze op het eiland blijven, hoe meer ze beseffen dat hun familiegeschiedenis vol geheimen zit. Wat heeft de familie jaren geleden uiteengedreven? Zullen Milly, Aubrey en Jonah de gruwelijke waarheid ontdekken?

Mijn gedachten:
Hoe zal ik eens beginnen. Allereerst is er in het begin van het boek een stamboom opgenomen. Dit is erg prettig. Zo kon je af en toe terugbladeren om te kijken wie bij wie hoort. De schrijfstijl van de schrijfster is erg prettig. Het boek leest heel vlot en makkelijk weg. Daarnaast heeft het boek korte hoofdstukken. Dit is denk ik met opzet gedaan, omdat elk hoofdstuk vanuit het perspectief van een van de kinderen is. Je leest het boek uit 4 verschillende perspectieven (Milly, Aubrey en Jonah, Allison) en is in het heden en verleden geschreven. Dit wordt per hoofdstuk goed aangegeven. Milly, Aubrey en Jonah in het heden en Allison in het verleden. Ik vond deze manier van opbouw erg prettig, hierdoor raakte je niet in de war en wist je precies over wie het ging en wanneer. Het verhaal zit echt goed in elkaar en de personages passen hier ook gewoon echt bij. En zoals ik al eerder melde.

Het verhaal zelf vond ik erg interessant. Wie houdt nou niet van een duister familiegeheim. Ik bleef wel steeds getriggerd om door te lezen. Elk hoofdstuk bevat wel een mysterie, leugen of een onthulling. Al moet ik wel zeggen dat ik de verhaallijn zelf wel heel voorspelbaar vond. Ik had dit ongeveer wel verwacht, behalve de plotwending. De plotwending was niet alleen bizar, maar ook wel geniaal, maar in reallife…. Ik weet niet. Als mijn moeder mij had onterfd en zei dat ze mij nooit meer wilde zien, zonder dat ik weet waarom. Dan had ik het echt niet zo bij gelaten. Dit verhaal is voor mij persoonlijk dan erg onrealistisch, maar desondanks wel erg vermakelijk. Het was namelijk een intrigerend, mysterieus en op sommige momenten gewoon echt grappig verhaal. De sfeer van dit verhaal deed mij heel erg denken aan de serie Riverdale. Als je van dit soort series houdt, dan is dit boek echt een aanrader. Door de schrijfstijl is dit boek echt geschikt voor de jongere YA-lezers. Mijn dochter van 12 gaat dit boek ook zeker leuk vinden en dit staat nu op haar TBR lijst .

Meer recensies van Gillian_Bookishlife