Tegenvallend en langdradig

GwenOort 25 juni 2020
Ik zag er naar uit om aan dit boek te beginnen, door de omschrijving die flink wat spanning beloofd.
Het boek begint met een soort van achtervolgingsscene in het verkeer, waarbij je ontzettend nieuwsgierig wordt om te weten wat de aanleiding hiervan is geweest.
Het verhaal gaat daarna terug in de tijd, waarbij beide hoofdrolspelers beurtelings hun kant van het verhaal vertellen. Katharine doet dit in een briefvorm aan Lily, waarbij het vooral ellenlange gedachten, vooroordelen en verwijten zijn.
Lily verwoordt haar kant van het verhaal kort in dagboekvorm, waarbij ze redelijk kort van stof is, waarbij wel duidelijk wordt dat ze behoorlijk manipulatief en berekenend bezig is.
Het verhaal is mede door de stukken van Katharine lastig' vol te houden, en weinig boeiend. Ook de spanning laat heel erg lang op zich wachten.
Het is zeker geen boek waar je helemaal in verdwijnt en in 1 ruk uitleest. Je legt het makkelijker weg, dan dat je er weer in verder gaat. Ook vraagt het heel wat van de lezer, om de monologen van Katharine door te worstelen.
Uiteindelijk wordt er wel nog een poging gedaan om wat van spanning , en er een verrassende ontknoping in te brengen, maar dit is pas laat in het boek.
Al met al maakt het de verwachting van een spannende psychologische thriller niet waar, ondanks de intentie die in het eerste hoofdstuk en op het laatste pas merkbaar is.

Meer recensies van GwenOort