Hoop doet leven

Hanna 31 oktober 2020
Het Rode lint is een historische YA roman die zich afspeelt in Auschwitz-Birkenau.
Het verhaal gaat over de veertienjarige joodse Ella die zomaar op straat wordt opgepakt en meegevoerd naar Auschwitz. Werk is de grootste kans om te overleven dus is Ella dolblij als ze mag werken in het naaiatelier. Daar ontmoet ze Rose, waarmee ze goede vriendinnen wordt.
Ella's creaties zijn erg goed. Ze mag zelfs kleren maken voor bewaker Carla en de vrouw van de commandant. Tussen de mooie stoffen creƫert ze haar eigen wereld en vergeet ze voor een poos de problemen om haar heen.

Dan door een onverwachte gebeurtenis worden ze ontslagen van hun werk in het naaiatelier. Wat nu?!
Het wordt nog spannender als Rose naar het ziekenhuis moet, want iedereen weet wat dat betekent....

Toch blijft Ella hoop houden. Ze blijft dromen over haar eigen winkel. Zullen haar dromen uitkomen? Of zal ze net als zoveel streepjes een slachtoffer worden van de holocaust?

Lucy Adlington laat in dit boek zien dat in moeilijke tijden hoop de enige manier is om te overleven. Dit boek houdt ons, in de moeilijke tijd waarin wij leven een spiegel voor. Ook al zijn de tijden moeilijk, we moeten de moed niet opgeven. Anders dan in 'Het rode lint' hebben wij nog de vrijheid om te gaan waar we willen. We kunnen zelf onze kleding kiezen. We zijn geen streepje, geen nummer.
Het rode lint is verdeeld in delen. Elk deel heeft een eigen kleur. Die kleur komt weer terug in de creaties die Ella maakt.

Ik zou het boek bij iedereen aanraden. Het vertelt niet alleen de rauwe werkelijkheid van de oorlog maar ook symboliseert het hoop. Daar is het rode lint een teken van!

Het rode lint is een boek met niet alleen een mooie voorkant, maar ook met een mooie inhoud. Dit boek laat zien dat er altijd hoop is in een donkere tijd. Het rode lint vertegenwoordigde de hoop van Ella en Roze, wat is jouw hoop in moeilijke tijden?

Meer recensies van Hanna