Mooi verhaal over sterke mensen ten tijde van oorlog

Hannah1982 03 augustus 2020
Een tijdje geleden werd ik benaderd door Karin Driegen met de vraag of ik haar boek wilde lezen. Natuurlijk wil ik dat!

Zelf heb ik drie jaar in een Joods verpleeghuis gewerkt waar de verhalen over de oorlog alom aanwezig waren. Om die reden heb ik lang geen boeken over de oorlog gelezen. Ik had niet de behoefte om in m'n vrije tijd deze verhalen ook nog eens op te zoeken.

"Waarom moet ik u tegen jou zeggen" van Karin Driegen gaat over het huwelijk tussen Minnie en Douwe ten tijde van de oorlog. Minnie is een Duitse migrant en Douwe werkt voor het Nederlandse verzet. Minnie heeft het moeilijk in het kleine dorp waar ze wonen. Ze heeft vaak het gevoel dat ze vanwege haar afkomst met de nek aangekeken wordt. Om veiligheidsredenen vertelt Douwe haar bijna niets over zijn verzetswerk. Dit zet een grote druk op hen beide maar ook op hun huwelijk.

Toen ik begon met het lezen van dit boek merkte ik al snel dat dit geen doorsnee boek over de oorlog is. Natuurlijk gaat het over honger, angst en onzekerheid. Maar dit boek gaat vooral in de op de eenzaamheid en onmacht die de situatie van Douwe en Minnie met zich meebrengt. Karin beschrijft mooi hoe Minnie en Douwe steeds verder van elkaar verwijderd raken.

Het boek begint sterk met een spannende scène. Vervolgens zakt het verhaal een beetje in. Ik merkte dat ik even moeite had om door te lezen. Op den duur greep het verhaal mij toch weer helemaal. Fijn ook dat het verhaal niet stopt als de oorlog afgelopen is.

Dit is een mooi boek over een huwelijk tussen twee ijzersterke mensen ten tijde van een oorlog. Een aanrader. Zeker als je niet van oorlogsverhalen houdt.

Meer recensies van Hannah1982