Vooral niet teveel bij nadenken

Hanneke 26 juni 2022
Spoorloos is het eerste boek over DCI Kate Daniels dat in het Nederlands vertaald is. Het is echter niet het eerste boek in de serie over deze Britse rechercheur. In het engels zijn er al zes eerdere titels verschenen. Jammer dat men in Nederland besloten heeft om pas vanaf deel 7 te gaan vertalen, zo mis je toch een behoorlijk stuk in de ontwikkeling van de hoofdpersonen en hoe ze zijn zoals ze zijn.

Het boek heeft een aantrekkelijke cover en een prima flaptekst: mijn aandacht was getrokken.
Al vrij snel in het boek werd ik minder enthousiast. Op zich is het een aardig verhaal, waar flink wat vaart in zit, maar je moet er vooral niet teveel bij nadenken. Het hele verhaal is op zijn zachtst gezegd nogal vergezocht (maar dat is Asterix & Obelix ook en daar heb ik me toch prima mee vermaakt).
De schrijfstijl is niet bepaald makkelijk te noemen. Het gebeurde met regelmaat dat ik een regel opnieuw moest lezen om te begrijpen wat er staat.

Zonder al teveel van het (vrij ongeloofwaardige) verhaal prijs te geven: we hebben hier te maken met een krachtig hoofdpersoon, die een groot verantwoordelijkheidsgevoel heeft voor iedereen om haar heen die haar dierbaar is. Sta vooral niet in haar weg, want ze dendert gewoon door.

Ik heb het boek gelezen voor de leesclub. Als ik eerlijk ben denk ik niet dat ik hem uitgelezen had als ik hem van de bibliotheek geleend had.
Gezien het feit dat de schrijfster uit Engeland komt, het land van de detectives en gezien het aantal boeken dat de schrijfster daar verkocht heeft, ben ik toch benieuwd naar eerdere delen van de serie. Wellicht dat die minder vergezocht zijn.
Voor de moeite beloon ik het boek met 1 ster. Heel veel meer kan ik er niet van maken.

Meer recensies van Hanneke