De cover doet vermoeden dat dit een boek is voor wielerliefhebbers. Die verwachting wordt helemaal ingelost, maar de verschillende lagen die debutant Koen Paes over de fietstocht heen schildert, zullen in de smaak vallen bij iedereen die wel een spannend, psychologisch en meeslepend verhaal lusten.

Paes serveert een thriller pur sang. Vanaf de eerste bladzijde word je meegezogen in een reis langs Frankrijks mooiste flanken en vergezichten. De zon schijnt, de sfeer is jongensachtig, het leven wordt gevierd. Maar enkele haarspeldbochten lager verschijnen de eerste donderwolken. Letterlijk en figuurlijk. We dalen steeds dieper af. Dieper in Frankrijk, maar evengoed dieper in de getormenteerde zielen van de hoofdpersonages... tot niets nog hetzelfde lijkt.

De lichtheid en de pracht van de natuur botsen mooi met de donkere twijfels en herinneringen van de jonge veertigers. Het boek leest als een ode aan de vriendschap, maar ook doet het nadenken over de zwaarte van ouder worden, de irrationaliteit van ons bestaan tot zelfs de absurditeit van het mens-zijn. Koen Paes is een wetenschapper, en dat merk je in zijn bewondering voor de onveranderlijke en wonderlijke wetten van de natuur. De mens is een rusteloos wezen dat even de kans krijgt om op deze bol rond te lopen, zonder haar helemaal te kunnen doorgronden.
Maar de mens zou de mens niet zijn zonder zijn niet-aflatende drang om de dingen toch weer naar zijn hand te zetten, ook al heeft dat vaak desastreuze gevolgen. Voor zijn eigen leefwereld evengoed als voor de hele mensheid. Maar gelukkig zijn er ook erg knappe uitvindingen, zoals de fiets, dat trouwe stalen ros dat niets vraagt en enkel uitvoert.

Een erg knap en meeslepend debuut, dat je nog dagenlang achtervolgt. Dit smaakt naar meer!

Reacties op: Meeslepend debuut!

De afdaling - Koen Paes