Recht in het hart van de koning

Heleen van den Hoven 31 augustus 2020 Auteur
In deze roman leef je mee met de gedachten en gevoelens van een koning die beseft dat hij een keuze moet maken.
Het is 11 september 1840. Koning Willem I overdenkt de wijziging op de grondwet en de ambitie van zijn zoon. De hele roman speelt op een avond en nacht, een spilpunt in de politieke geschiedenis. Zo dicht nader je de vader, vorst, echtgenoot, minnaar en geliefde nooit meer. In de nacht gebeurt veel. Levende personen en fantomen bezoeken de koning. Hij bedenkt plannen, voert die ook deels uit, en schrijft brieven.
"Tijd is een fabriek die wonderlijke goederen produceert."
De stijl is beurtelings bloemrijk, hoogdravend of teder, afhankelijk van het moment en de persoon op wie de koning zijn woorden richt. In terugblikken lees je over historische ontwikkelingen, maar vooral over het persoonlijke leven van de vorst, zijn verdriet om zijn verliezen, zijn liefdes. De wat taaie kost over de inhoud van de grondwet wordt in balans gehouden door de levendige beschrijving van het bezoek door Thorbecke, een man die letterlijk niet buigt voor de majesteit.
Ik heb van het boek genoten, en het bijna in een adem uitgelezen. Dat komt vooral doordat Sophie Zijlstra in deze roman zo diep in de ziel van de hoofdpersoon kijkt, dat je zijn stem kunt horen.
Het enige wat ik miste was iets van een stamboom achterin, omdat ik mijn vaderlandse geschiedenis niet zo paraat heb.
Over de omslagafbeelding had ik mijn twijfels, maar hij past zeker bij de inhoud, het schilderij wordt in het boek ook genoemd. Het lijkt een historische roman, dat zie je aan de buitenkant. Maar meer dan een historische geschiedenisis het een verhaal dat stem geeft aan een mens en daarmee is het voor mij zeker een moderne roman.

Meer recensies van Heleen van den Hoven