Verrassende culinaire thriller

Heleen3 13 september 2023
Afgelopen voorjaar zag ik op Hebban een winactie voorbijkomen voor Het zal nooit meer kaviaar zijn van Marja West en Anna Bontekoe. Ik doe niet vaak mee met winacties, maar om de een of andere reden sprak dit boek me aan. Misschien omdat dit eens iets anders leek dan de standaardthriller, ook vanwege het culinaire onderdeel van het boek. En toen bleek ik ook nog eens een van de winnaars te zijn! Dank jullie wel, Hebban en De Crime Compagnie.

Het verhaal is op een interessante manier opgebouwd, met een tijdlijn in het heden (2022) en in het verleden (1975). De tweeënzeventigjarige Sofia vertelt journaliste Evi het verhaal van haar tijd in New York. Door een roekeloze beslissing kreeg Sofia gevaarlijke informatie in handen en besloot ze op eigen houtje te infiltreren bij een grote maffiabaas door zijn kok te worden. Dit zou echter een grote invloed blijken te hebben op haar verdere leven.

Ik had nog niet vaak over de maffia gelezen en wist niet of het onderwerp me zou interesseren. Ik werd eerder aangetrokken door het culinaire aspect van het boek, maar toch leek de combinatie met het infiltreren bij de maffia mij een origineel idee. Die inschatting bleek te kloppen en ik was verbaasd hoezeer het verhaal mij boeide. Het is geen enge thriller met meerdere plottwists en er is geen mysterie dat je zelf als lezer kunt oplossen, en toch werd het niet saai. Doordat het boek geschreven is in de eerste persoon, leef je enorm mee met de hoofdpersoon. Het einde raakte mij dan ook meer dan ik had verwacht. Geen tranen met tuiten, maar wel even een traantje wegpinken.

Het zal nooit meer kaviaar zijn is een verhaal met een leuke invalshoek en is bovendien gebaseerd op echte gebeurtenissen. Door het nawoord met een stukje maffiageschiedenis heb ik ook nog het idee dat ik iets geleerd heb. Ook de recepten achter in het boek zijn een leuke en smakelijke toevoeging!

Kortom, dit is misschien niet het meest spannende, emotionele of fantastische boek dat je ooit zult lezen, maar het is origineel, meeslepend en laat je achter met een onstuitbaar verlangen naar Italiaans eten.

Meer recensies van Heleen3