Dichtbij of of op afstand?

HeleenSZ 26 juni 2020
Dit boek wordt beschreven vanuit een man op middelbare leeftijd, die over zijn gezinsleven en zijn werk schrijft. Het boek bestaat uit één zin, maar is zeer goed leesbaar. De tekst is heel vloeiend (ik heb de Engelse versie gelezen). De kracht van het boek is dat de gewone dagelijkse dingen en dilemma's beschreven worden. De schoonheid van een dagelijks ritme in de verschillende levensfases komt naar voren. Hierbij komen lastige momenten aan de orde, bijvoorbeeld in het werk en daar al dan niet erkenning voor krijgen. Maar ook de mooie momenten van het gezinsleven. Als je het boek leest is de liefde voor het gezin voelbaar. Hij beschrijft bijvoorbeeld hoe hij van het moment houdt waarop hij thuiskomt en zijn vrouw bezig is in de tuin. Het boek roept de vraag op wat nu echt belangrijk is in het leven. Daarnaast roept het boek de vraag op in hoeverre je de mensen dichtbij je echt kunt kennen. In hoeverre 'ken' je je eigen kinderen en kun je de keuzes die zij maken in het leven volgen. Het is mooi hoe in het boek de gezinsleden tegelijkertijd dichtbij het hoofdpersonage staan en ver af. Het een lijkt het ander niet uit te sluiten.

Meer recensies van HeleenSZ