Niet alles verloren

Helenie 21 november 2019
Een verloren vriendin

Raffaella Romagnolo is lerares geschiedenis: wat zou ik graag geschiedenis van haar hebben! In dit boek vertelt zij de geschiedenis van Italië aan het begin van de 20ste eeuw. Met de vriendinnen Anita en Giulia neemt zij ons mee naar het dorpje Borga de Dentro. In dit dorpje in het noorden van Italië gaan zij samen naar school en later naar de zijde fabriek. Het is hard werken onder slechte omstandigheden voor heel weinig geld. Daarom gaan ze ook naar de bijeenkomsten van de communisten en staken voor betere arbeidsomstandigheden. En dan, zoals wel vaker, steekt een jongen Pietro een spaak in het wiel en is de vriendschap over. Giulia vertrekt naar New York en bouwt in Little Italy een bestaan op. Anita en Pietro gaan nog naar haar opzoek, maar Giulia is weg!

In 1946 komt Giulia terug naar haar geboortedorp en gaat op zoek naar haar vriendin Anita. Hier komt goed uit de verf dat Raffaella lerares geschiedenis is, want vanuit diverse inwoners van het dorpje wordt het dagelijks leven beschreven vanaf de eerste Wereldoorlog tot aan haar terugkeer in 1946.

De inwoners van Borga de Dentro worden hard getroffen door eerst de fascisten en later de nazi’s. Het verhaal wordt verteld vanuit diverse inwoners en zelfs een keer vanuit het hondje Nuxie.

In New York voert het pad van Giulia ook niet over rozen, maar haar motto is: Vooruit, alsmaar vooruit! Het leven betekent doorgaan, niets meer, niets minder. Dit motto deelt ze min of meer met Scarlett uit Gejaagd door de wind, dat is het boek dat ze meeneemt op haar reis terug naar huis. Ook een geweldig boek trouwens!!

Raffaella geeft met de Verloren Vriendin een indringend beeld van de geschiedenis van Italië: de wrede momenten worden wel genoemd maar niet gedetailleerd beschreven. Dat vind ik mooi, evenals het happy end waar de markiezin trouwt met een communist en rijk en arm samen feest viert!