Meeslepend en gelaagd

Hemelse boeken 07 oktober 2022
Het verhaal van Murphy Shepherd gaat verder alsof het vorige boek middenin het verhaal is afgekapt. Het is dan ook zeker aan te raden het eerste deel te lezen om het verhaal goed te begrijpen. In dit deel krijgt de lezer meer achtergrondinformatie over het bizarre leven van hoofdpersoon Murphy Shepherd, wat een pauze geeft van de heftige acties. Over zijn ontmoeting met de liefde van zijn leven en over zijn mentor en vriend Bones. Het ritme zakt tijdelijk wat in om later weer in volle hevigheid terug te keren en dan kun je niet anders dan blijven lezen.

Dit verhaal leest als een film van Nicolas Cage, vol spectaculaire acties en met een held die bijna bovennatuurlijke dingen doet. Ook al is hij zwaargewond hij redt nóg een meisje. Hij zet zich met zijn hele wezen in om kinderen uit de klauwen van mensenhandelaren te redden. Hij laat alles en iedereen achter om één verloren ziel te vinden. Zeker als het zijn geliefden zijn die ontvoerd worden. In een kat-en-muisspel met het kwaad gaat hij tot het uiterste om het goede te laten overwinnen.

Door zijn zelfopofferende liefde is hij een beeld van God, die er ook alles aan doet om ons te redden. Het is een soort moderne gelijkenis. Schrijver Charles Martin legt enorm veel diepgang in de gedachten van Murph. Hij neemt de lezer mee door de pijn van de verstrikt geraakte meisjes. Daarentegen schetst hij een utopische wereld voor deze meisjes die volgens mij alleen kan bestaan in een boek. Soms is het allemaal erg over de top en lijkt Murph onoverwinnelijk. Niet helemaal geloofwaardig, want Murph is niet de almachtige God. Het verhaal eindigt met een geweldige cliffhanger en ik kan dan ook niet wachten om het derde deel van deze trilogie te lezen. Spannend, meeslepend en gelaagd.

Meer recensies van Hemelse boeken